آشنایی با بازار بورس

چالش های خبر

اخبار جذاب، پرطرفدار و معتبر

چالش های خبر

اخبار جذاب، پرطرفدار و معتبر

سرزدن و انتشار اخبار مستند و پرطرفدار در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

۱۴ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

کمپانی اپل

فورچن در گزارش جدید خود اپل را به‌عنوان سودآورترین کمپانی جهان برگزیده است. این برای دومین سال متوالی است که اپل به‌عنوان سودآورترین کمپانی از نظر فورچن انتخاب می‌شود. فورچن در حالی اپل را انتخاب کرده است که کوپرتینویی‌ها در لیست Global 500 فورچن، در رتبه‌ی نهم قرار دارند.

فورچن بیشتر با رده‌بندی کمپانی‌های آمریکایی که لیست Fortune 500 نام گرفته است، شناخته می‌شود. اپل در این رده‌بندی رتبه‌ی سوم را به خود اختصاص داده است. همان‌طور که اشاره کردیم، در لیست رده‌بندی کمپانی‌های فورچن در بازه‌ی جهانی نیز اپل در رتبه‌ی نهم قرار دارد. اما در سوددهی وضعیت به‌گونه‌ای دیگر است و این کمپانی موفق شده برای دومین سال عنوان بهترین کمپانی از نظر سوددهی را کسب کند.

بر اساس آمارهای فورچن، درآمد کسب‌شده توسط لیست ۵۰۰ کمپانی برتر جهان، ۲۷.۷ تریلیون دلار است که ۱.۵ تریلیون از این میزان درآمد، سود کمپانی‌ها طی سال ۲۰۱۶ بوده است. مجموع ۵۰۰ کمپانی برتر از نظر فورچن طی سال ۲۰۱۶، بیش از ۶۷ میلیون نفر کارمند داشته‌اند. این ۵۰۰ کمپانی تنها نماینده‌هایی از ۳۴ کشور هستند.

درآمد وال‌مارت به‌عنوان اولین کمپانی از نظر درآمدزایی بر اساس آمار فورچن، ۴۸۵ میلیارد دلار بوده و اپل با درآمد ۲۱۵ میلیارد دلاری در رتبه‌ی نهم قرار گرفته است. اما زمانی که نگاهی به سوددهی کمپانی‌ها داشته باشیم، اپل در جایگاه اول قرار دارد. وال‌مارت با وجود رتبه‌ی اول در درآمدزایی، در سوددهی با سود ۱۳.۶ میلیارد دلاری برای یک سال در جایگاه هفدهم قرار دارد؛ حال آنکه اپل با سود ۴۵.۷ میلیارد دلاری در مکان اول قرار گرفته است.

بیش از یک دهه است که اپل با محصولات خود شکل استفاده از گجت‌های دیجیتال در دنیای فناوری را تغییر می‌دهد. این کمپانی ابتدا با آیپاد، گوش دادن به موسیقی را وارد مرحله‌ی جدیدی کرد و سپس در سال ۲۰۰۷ با رونمایی از آیفون، انقلابی در دنیای گوشی‌های هوشمند ایجاد کرد. کوپرتینویی‌ها با اتکا به بروزرسانی‌های آیفون در کنار رونمایی از محصولاتی نظیر آیپد و اپل واچ، موفق شده‌اند به چنین سوددهی دست یابند، اما کاهش رشد فروش آیفون این کمپانی را به تغییر مسیر مجاب کرده است؛ به‌طوری‌که اپل سرمایه‌گذاری خود در بخش سرویس‌های نرم‌افزاری را بیش از پیش افزایش داده است.

اپل در حالی موفق شده است از رتبه‌ی اول سال گذشته دفاع کند که سوددهی آن رشدی ۱۴.۴ درصدی تجربه کرده است. این کمپانی حتی در لیست کمپانی‌های تحسین‌شده‌ی فورچن نیز قرار گرفته است. اپل به لطف ارزش بازار بالا، به‌عنوان باارزش‌ترین کمپانی تاریخ تجارت نیز شناخته می‌شود و بسیاری از کارشناسان شانس این کمپانی برای رسیدن به ارزش یک تریلیون دلاری را بیش از سایرین می‌دانند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۵:۴۶
آرمین طاهری

به گزارش اخبار بانک، در این همایش که با حضور مقامات، مسئولان، نمایندگان مجلس، برخی مدیران بانکهای کشور و شرکت های برتر تولیدی خدماتی برگزار شد، لوح «ملی سرآمدان اقتصاد ایران در صنعت بانکداری»، «لوح قابل اعتمادترین و پربازده ترین بانک ایران»، نشان «برترین اعتماد، صداقت و امانت داری در صنعت بانکداری» و همچنین «گواهینامه برترین خدمات الکترونیکی» از موسسه ICS آلمان، که این گواهینامه فقط به سازمانهای قابل اعتماد و دارای استاندارد بالا در خدمات نوین الکترونیکی، از سوی اتحادیه اروپا اعطا می شود، به بانک آینده تعلق گرفت.

شایان ذکر است؛ چندی پیش بانک آینده در مسیر تعالی خود از سوی موسسه معتبر یورومانی به عنوان برترین بانک تحول ساز خاورمیانه شناخته شد و تندیس مربوط را دریافت نمود.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۵:۴۴
آرمین طاهری

رفتینگ یا قایق‌سواری در موج‌های خروشان، یکی از شاخه‌های جذاب گردشگری است که هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. کلک‌ها یا همان قایق‌های رفتینگ از ساده‌ترین شکل حمل و نقل آبی بوده‌اند و از هزاران سال پیش نیز از آن‌ها برای جابه‌ایی انسان و بار استفاده می‌شده است. در رفتینگ، مسافران سوار قایق‌های بادی مخصوص می‌شوند و در مسیر رودخانه حرکت می‌کنند، مناظر و روستاها و جنگل‌ها و کوه‌ها را تماشا می‌کنند و از جوش و خروش امواج لذت می‌برند. امروزه این فعالیت هیجان‌انگیز، به یکی از تفریحات جوانان و خانواده‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است. در ایران نیز رودخانه‌های بسیاری وجود دارند که مناسب رفتینگ هستند و حتی گردشگران خارجی را نیز به خود جلب می‌کنند.

رفتینگ

البته این نکته‌ی مهم را باید به خاطر داشت که رفتینگ به هیچ‌وجه فعالیتی فردی و ساده نیست و حتماً باید با همراهی تورهای حرفه‌ای یا راهنمای حرفه‌ای انجام شود، تا با اتفاقات بد، کام کسی تلخ نشود. اغلب آژانس‌های گردشگری تورهای مخصوص رفتینگ دارند که علاوه بر همراهی سرپرست و راهنمای حرفه‌ای، تجهیزات مناسب را نیز ارائه می‌دهند تا شما سفری امن، هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی داشته باشید.

بهترین زمان برای رفتینگ در رودهای ایران، از اردیبهشت تا آبان ماه است. در ادامه تعدادی از رودخانه‌های مناسب رفتینگ را معرفی می‌کنیم.

رودخانه زاینده‌رود

رفتینگ در ایران

این رودخانه از مهم‌ترین رودهای مرکزی ایران است. از آنجایی که زاینده‌رود در بهار پرآب‌تر است، بهتر است در این فصل به آن سفر کنید تا هیجان بیشتری را تجربه کنید. زاینده‌رود سه مسیر مناسب رفتینگ دارد، که کوتاه‌ترین آن، ۳ کیلومتر است و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. امواج رودخانه‌ی زاینده‌رود در سطح ۲ و ۳ هستند، بدین معنا که برای گردشگران ماجراجو که دارای سلامت جسمی و روحی هستند و بین ۱۲ تا ۵۰ سال سن دارند، مناسب است. البته بخش پل زمان‌خان خطرناک است و برای قایقرانی توصیه نمی‌شود.

رودخانه هراز

رفتینگ در هراز

این رودخانه در استان مازندران و در شمال ایران قرار دارد. مسیر پارک میرزا کوچک خان جنگلی تا آمل ۴ کیلومتر است و رفتینگ در آن حدود ۲ ساعت به طول می‌انجامد. درجه‌ی امواج رود هراز تا قبل از گزنک، ۲ و ۳ است و برای اکثر افراد سالم و ماجراجو مناسب است. اما بخش‌هایی از این رودخانه که امواج بیش از ۴ دارند، مناسب قهرمانان رفتینگ و قایقرانان ماجراجو است و به مبتدیان توصیه نمی‌شوند.

رودخانه سفیدرود

رفتینگ

طبیعت رودخانه‌ی پرخروش سفیدرود بسیار زیبا است و مسیر رفتینگ بسیار بکری دارد که از میان کوه‌ها، دشت‌ها، مزارع و روستاها عبور می‌کند. سرو سه‌هزار ساله‌ی هرزویل و سد منجیل از جاذبه‌های این منطقه هستند. این رود، که دومین رودخانه‌ی بلند ایران است، امواجی با درجه‌ی ۲ و ۳ دارد که آن را برای رفتینگ و کایاک‌سواری مناسب می‌کند.

رودخانه سزار

رفتینگ

این رودخانه از شاخه‌ی های رود دز در استان لرستان است و به دلیل دارا بودن امواج درجه‌ی ۲ تا ۴، هم برای مبتدی‌ها و هم حرفه‌ای‌ها مناسب است.

رودخانه اروندرود

رفتینگ در ایران

این رود پهناور که در جنوب غربی ایران یعنی استان خوزستان واقع شده است، مسیر بسیار هیجان‌انگیزی برای رفتینگ دارد. طول این مسیر پرخروش، ۲۰ کیلومتر است.

رودخانه کرج

رفتینگ

رودخانه کرج که از کوه‌های جنوبی البرز سرچشمه می‌گیرد، به علت داشتن امواج درجه ۲ تا ۴ بیشتر مناسب رفتینگ حرفه‌ای و کایاک‌سواری است.

رودخانه سیروان

رفتینگ در ایران

این رود در منطقه‌ی هورامان کردستان واقع شده و دارای مسیری طولانی و پرپیچ و خم است که هم برای افراد حرفه‌ای و هم مبتدیان و کایاک‌سواران مناسب است. این رود دارای امواج درجه ۳ تا ۵ است و مبتدیان نیز می‌توانند به سراغ آن بروند.

رودخانه ارمند

رفتینگ در ارمند

ارمند که اصلی‌ترین سرچشمه‌ی رود کارون است و در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد، دارای مسیری ۲۰ کیلومتری برای رفتینگ است. درجه‌ی امواج این رودخانه ۲ تا ۴ است و در نتیجه عموم مردم می‌توانند همراه با راهنماهای حرفه‌ای برای رفتینگ به این منطقه‌ی زیبا بروند که در دل رشته‌کوه زاگرس واقع شده است. در مسیر رفتینگ شما از کنار روستاهای بسیاری خواهید گذشت که می‌توانید در آن‌ها توقف و استراحت کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۵:۴۰
آرمین طاهری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه‌ی افتتاح پروژه‌های شبکه‌ی ملی اطلاعات شرکت شاتل، در مورد تعیین نحوه‌ی عرضه‌ی اینترنت نامحدود اعلام کرد که برای بررسی مدل فروش اینترنت نامحدود و توقف اینترنت حجمی، کمیته‌ای تشکیل یافته است. وی اعلام کرد که راه‌های مختلفی برای اجرای این طرح در دست بررسی است. به گفته‌ی واعظی، یکی از مشکلاتی که بر سر راه این طرح قرار دارد کاربران کم‌مصرف هستند؛ اگر اینترنت نامحدود شود هزینه‌ی این کاربران افزایش خواهد یافت و در واقع آن‌ها ضرر می‌کنند. یکی از مدل‌هایی که واعظی مطرح کرد، خرید اینترنت نامحدود بر اساس سرعت است, به این معنا که کاربر دیگر نیاز به خرید حجم مصرفی ندارد و بر اساس سرعتی که نیاز دارد خرید خود را انجام می‌دهد. سرعت‌های این طرح به سه دسته‌ی زیر یک مگابیت بر ثانیه، بین دو تا سه مگابیت بر ثانیه و بالای سه مگابیت بر ثانیه تقسیم خواهند شد. واعظی تصمیم‌گیری قطعی برای این طرح را به هفته‌ی آینده موکول کرد.

یادآور می‌شود وزیر ارتباطات چند روز پیش نیز درباره‌ی موضوع نامحدود کردن اینترنت گفته بود:

     اگر اینترنت بخواهد نامحدود شود، تقاضا زیاد خواهد شد و ممکن است شبکه‌ی انتقال کشور نیاز به توسعه داشته باشد؛ به همین دلیل شرکت مخابرات با شرکت ارتباطات زیرساخت برنامه‌ریزی‌هایی کردند که ما بر اساس آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات به کاهش تعرفه‌ی اینترنت ترافیک داخلی به ۵۰ درصد برای ۵۰۰ سایت پربازدید نیز اشاره کرد و آن را ناکافی دانست و از اپراتورها خواست این طرح را برای تمام سایت‌های داخلی اجرا کنند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۵:۲۵
آرمین طاهری

بانک خوب

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، از بانک ها برای مشارکت در سرمایه گذاری، اعطای وام و تسهیلات و... استفاده می شود مثل بانکداری الکترونیکی بنابراین هر روز به خدمات بانک ها اضافه می شود تا زندگی را راحت تر کند.
یک بانک خوب با ارائه خدمات بیشتر به جذب مشتریان کمک می کند در اصل هر چقدر که خدمات یک بانک بیشتر باشد مشتریان بیشتری هم خواهد داشت پس ارائه ی خدمات یک ویژگی کلی و همیشگی برای بانکها محسوب می شود.
ارتباط با مشتری یکی دیگر از ویژگی های یک بانک خوب است مثلا اینکه بانکدار تا چه حد به مشتری توجه میکند و چقدر با مشتری برخورد خوب دارد.
توجه به نیاز مشتری و برخورد خوب با آنها حتی یک احوال پرسی دوستانه و گرم می تواند از ویژگی های یک بانک خوب باشد. اما نادیده گرفتن مشتری و پاسخ به آنها با بی حوصلگی باعث میشود که مشتریان یک بانک کاهش پیدا کنند.
بانکداری الکترونیکی یکی از خدماتی است که تقریبا تمامی بانکها از آن برای ارائه خدمات بهتر به مشتری استفاده می کنند اما این بانکداری الکترونیکی باید از کیفیت بالا هم برخوردار باشد مثلا اگر به صورت آنلاین از خدمات یک بانک برای پرداخت قبوض و پرداخت قسط و... استفاده می کنیم.
داشتن تراکنش های موفق و سرعت در انجام دریافت و پرداخت و داشتن یک وب سایتی با کیفیت بالا بیشتر مورد توجه مشتریان است به خصوص اینکه در حال حاضر خیلی از افراد به دلیل مشغله در طول روز کمتر فرصت مراجعه به بانک را پیدا می کنند بنابراین داشتن یک بانکداری الکترونیکی به آنها کمک زیادی میکند در صورتی که این خدمات آنلاین از سرعت و دقت بالا برخوردار باشد به ویژگی های یک بانک کمک خواهند نمود.
پرداخت وام و اعطای تسهیلات از دیگر ویژگی هایی است که همه ی بانکها از آن برخوردار هستند اما اعطای وام و بازپرداخت آن از دغدغه های مشتریان بانکها است بنابراین هر چقدر که این فرآیند راحتتر باشد و شرایط آن برای مشتریان یک بانک آسوده تر باشد به ویژگی های خوب یک بانک اضافه می کند.
دستگاه های ATM یا همان خودپردازها نیز از دیگر دغدغه های مشتریان است یک بانک خوب با داشتن یک خودپردازی که بتواند تراکنش های موفق داشته و مشکلاتی از قبیل نداشتن پول در ساعات غیر اداری، قفل شدن صفحه نمایش، سرعت پایین در انجام دریافت و پرداخت پول، کارمزد و... به حداقل برساند.
استفاده از دستگاه کارت خوان یا پوز هم جزء ویژگی هایی است که همه ی بانکها از آن بهرمند هستند اما این دستگاهها گاهی تراکنش ناموفق داشته و یا به حالت تعلیق درمی آیند بنابراین داشتن سرعت عمل بالا در اینگونه خدمات مورد توجه مشتریان است پس باید بیش از هر چیزی به خدماتی یک بانک ارائه میکند برای جذب مشتری توجه نمود ممکن است تعداد این خدمات زیاد نباشند اما چون کیفیت بالا است بیشتر مورد توجه مشتریان خواهد بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۳:۱۰
آرمین طاهری

بنا بر ادعای برخی سایت ها محمد علی نجفی شهردار تهران شد ه است.


به گزارش ۲۴ آنلاین، شبکه خبر و برخی رسانه ها با توجه به اینکه نجفی بیشترین رای را کسب کرده، او را بعنوان شهردار معرفی کردند، این درحالیست که هنوز شهردار مشخص نشده و ۷ گزینه نهایی باید برنامه های خود را طی روزهای آینده به شورای پنجم ارائه کنند.

محمدعلی نجفی (زاده ۲۳ دی۱۳۳۰، تهران) سیاستمدار اصلاح طلب، مدرس دانشگاه ایرانی، مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور ایران، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران است. نجفی دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی، سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری[۱] جمهوری اسلامی ایران و از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی، عضو هیئت علمی (بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف[۲] و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. نجفی از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در دولت‌های دکتر باهنر، مهدوی کنی و مهندس موسوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ در دولتهای موسوی و هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش ایران بود. در دولت اول خاتمی از رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. در ۱۳۸۶ به عضویت در سومین دوره شورای شهر تهران درآمد و در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ به دنبال انتصاب به عنوان معاونت رئیس جمهور از این سمت استعفا کرد. او در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) مشاور اقتصادی و برنامه‌ریزی مهدی کروبی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات بودو نمایندگی مهدی کروبی در شورای نگهبان برای پیگیری مسائل مربوط به تقلب در انتخابات رابرعهده داشت.

نجفی یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که با وجودی که موافقت نیمی از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف یک رای از مجموع ۲۸۴ رای موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد. بیشتر نمایندگان مخالف وی او را به حضور در جریان اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات ۱۳۸۸ متهم نمودند. دو روز بعد حسن روحانی طی حکمی وی را به معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب نمود. در ۱۰ بهمن ۱۳۹۲، نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی استعفا کرد و حسن روحانی وی را به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منصوب نمود. نجفی در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ پس از رای آوردن استیضاح رضا فرجی‌دانا از وزارت علوم، سرپرست وزارت علوم شد و نود و پنج روز در این سمت بود.[۳]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۶ ، ۱۲:۰۰
آرمین طاهری

  علی انصاری

   پور ابراهیمی: تجدید نظر در بحث تعرفه‌ها می‌تواند به فعالیتهای مرتبط با حجم اشتغال کشور تاثیر زیادی داشته باشد.
به گزارش ایلنا ،رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اکنون در کشور سه میلیون واحد صنفی وجود دارد که باعث می شود، موضوع اصلاح قانون کار برای حفظ منافع کارگران مطرح شود اما برخی آن را نادیده گرفتن حقوق کارگران تفسیر می کنند، که این مطلب با واقعیت تطبیق ندارد.
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به وضعیت صنعت مبلمان در کشور تصریح کرد: در خصوص این صنعت مشکلاتی در کشور وجود دارد اما باید توجه داشت که ظرفیتهای بالایی در این صنعت وجود دارد و می‌تواند باعث سطح بالای اشتغال و تولید ناخالص داخلی شود.
وی ادامه داد: تجدید نظر در بحث تعرفه‌ها می‌تواند به فعالیتهای مرتبط با حجم اشتغال کشور تاثیر زیادی داشته باشد.
مفهوم‌سازی، نهادسازی و مدل‌سازی؛ سه محور مهم
رییس شورای ملی مبلمان  ایران  نیز در این کنفرانس گفت: امیدوارم دکو 2016 حرکتی همسو با اسناد بالادستی  و برنامه راهبردی صنعت ،تجارت ملی و اهداف جهانی کافا و کنفدراسیون مبلمان اروپا باشد.همچنین عضویت شورای ملی مبلمان ایران در کافا یکی از حلقه های تکاملی دیگر این صنف و صنعت است.
علی انصاری افزود: در نهمین سال این رویداد بزرگ صنفی وتجاری، که ابعاد صنعتی، بازرگانی و تجاری موثری هم دارد و مرور آنچه که تجربه کرده ایم، حاکی از آن است که گام های موثری در مفهوم سازی، نهاد سازی و مدل سازی برداشته ایم که از جمله مهم ترین این دستاوردها می توان به گسترش دیپلماسی اقتصادی، تجاری، نوسازی مراکز توزیع، ایجاد واحد دانشگاهی مختص صنعت مبلمان و دکوراسیون، ایجاد موزه ملی مبلمان و مرکز مطالعات تاریخی، ساماندهی تشکل های صنفی و اتحادیه ها، تشکیل انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون، شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته، برگزاری مستمر دکو و عضویت شورای ملی مبلمان در کافا اشاره کرد.

وی ادامه داد: کنفرانس دکو، فرصت بازشناسی نیازها و باز تعریف توانمندی ها و تولید و تجارت ملی، منطقه ای و جهانی صنف و صنعت مبلمان، دکوراسیون بر اساس خواست و سلیقه مصرف کنندگان، مشتریان داخلی، منطقه ای و جهانی است. بنابراین باید همه بکوشیم و باتوجه به رسالت ملی و جهانی بیاندیشیم و منطق ای عمل کنیم.

منبع: سهام بلاگ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۶ ، ۱۱:۰۳
آرمین طاهری


۲۰ سال پیش خانواده انصاری یکی از خانواده های معمولی ساکن در محله ای در منطقه مهرآباد جنوبی، ۲۰ متری زاهدی بودند که متمولترین عضو خانواده، علی انصاری صاحب یک مغازه مبل فروشی معمولی بود.
در طول این ۲۰ سال، علی انصاری نه مانند بیل گیتس آمریکایی اقدام به ابداع ویندوز کرد و نه مانند میستوبیشی و سوزوکی ژاپنی اقدام به تولید خودروی جدیدی کرد، اما رشد مالی او در طول این ۲۰ سال، اگر نگوییم در جهان بی سابقه بوده، دست کم، کم سابقه بوده است.
وی با بساز بفروشی و فعالیت در بازار آهن و سپس بازار مبل صاحب ثروتی چند میلیاردی شد.
علی انصاری، مرد نام آشنای این سالها، حضوری محافظه کارانه در رسانه ها دارد. این گفت و گوی متفاوت، شاید سرآغازی باشد بر طرح مباحث جدی تر حوزه تجارت و صنعت و سرخطی باشد برای آسیب شناسی صنعتی- اقتصادی از منظر جامعه شناسانه و شاید کمک کند به شناخت ذهنیت های مردی که تلاش می کند موفق بماند؛ اگر …
آقای انصاری، تجارت خانوادگی در ایران، نمونه های متعددی داشته است. موافقید مصاحبه را با اظهار نظر در این خصوص و ارتباط آن با خانواده انصاری آغاز کنیم؟
بنده، تغییر مختصری در تعبیری که استفاده کردید می دهم. به این معنی که به جای تجارت خانوادگی- که آن را نیز توضیح خواهم داد- از واژه شغل خانوادگی یا وراثت شغلی استفاده می کنم. در ایران، طی نیم قرن اخیر، خانواده ها، از هویت صنفی خود پیروی نکرده و شغل خانوادگی را مانند دهه های گذشته برنگزیده اند.
از سال ۱۳۰۴ ، خانواده های ایرانی دارای شناسنامه و نام خانوادگی شدند. برخی این نام خانوادگی را از پیشه، هنر و حتی فعالیت بزرگ خانواده برگرفتند. در ایران نام خانوادگی یا فامیلی های صنفی فراوانی هست مانند درودگران، حجاران، معدنچی، ساعتچی، عتیقه چی، بازرگانان، دهقان، کتابچی، کشاورز، بارفروش، گندمکار، جوکار، یراقچی، مسچی، برزگر، نقره کار، جام ساز و صدها نام خانوادگی از این قبیل که در واقع نشان دهنده شغل خانوادگی است که البته لزوما هم به این مشاغل ادامه نداده اند. اما اصل تجارت، یک فرایند اجتماعی مبتنی بر داد و ستد است و اگر جامعه را یک خانواده بزرگ که در ذهن شماست و احتمالا به خانواده  ام مربوط می شود، تا اندازه ای مخالفم. به این معنی که پدر بزرگوارم، فعالیت حرفه ای اش را از صنعت ساختمان آغاز کرد و در این راه علاوه بر زحمات فراوان و پشتکار و نیک اندیشی مستمر، به فردی موفق بدل شد اما متناسب با تحولات جامعه و تغییرات شتابناک بازار کسب و کار، بنده و برادرانم، شغل پدرمان را ادامه ندادیم، بلکه به نوعی با استفاده از اخلاق حرفه ای و تجربیات ایشان و در ابتدا تحت نظر ایشان گستره فعالیت را به بیرون از ساختمان سازی به مفهوم خانه سازی و تعبیر عمومی ترش بساز و بفروش، هدایت و مدیریت کردیم و البته دامنه این تنوع بیشتر شد.
– تنوع فعالیت هایتان، ظاهرا مدیریت متمرکزی دارد، چگونه این تمرکز ایجاد شد؟
مفهوم تمرکز زدایی و مفهوم مقابل آن، تمرکز زدایی از جمله مفاهیم مورد بحث جدی در اقتصاد کلان است. البته ماهیت مدیریتی دارد ولی چون دارای آثار اقتصادی مستقیم است، بیشتر مورد توجه فعالان و صاحب نظران اقتصادی است.
در واقع وقتی سرمایه ایجاد می شود، فرایند سرمایه گذاری مطرح می شود. ما یک گروه سرمایه گذاری با کارکرد مولد، ایجاد کردیم. چون در ادبیات اقتصادی، سرمایه، ایجاد اشتغال می کند و شغل ایجاد درآمد و البته طبیعی است که درآمد در مسیر طبیعی به دو کانال سرازیر می شود. بخشی مصرف و بخشی پس انداز می شود، در امتداد و انتهای این چرخه، پس انداز به سرمایه تبدیل یا بر آن افزوده می شود که کلیت این فرایند را می توان “رونق اقتصادی” نام نهاد.
پس از پایان جنگ تحمیلی، در واقع نظام جمهوری اسلامی با فراهم کردن زیرساخت های قانونی در قوانین بالادستی و مهم تر از آن ایجاد امنیت و فرصت رقابت، فضا را برای بخش غیردولتی فراهم کرد. به نوعی، هویت جدیدی به بخش غیردولتی داد، عده ای استفاده کردند و عده ای هم سوءاستفاده. منظورم از استفاده، مجموعه اقداماتی است که موجب اشتغال و رونق و رشد اقتصادی در کلان جامعه شد و منظورم از سوءاستفاده نیز ثروت اندوزی و بردن سرمایه به خارج از کشور و مسایلی از این قبیل است.
ما به نوعی تلاش کردیم در احترام به نظام که برآمده از خون های پاک شهیدان است، از مناطق محروم و حتی از لایه های پایین شروع کنیم، در واقع یعنی یافت آباد و ایجاد یک مرکز مدرن توزیعی را در یک صنف و صنعت آمیخته با تاریخ و هنر ایرانی و البته مورد نیاز خانوارهای ایرانی یعنی مبلمان آغاز کردیم که خوشبختانه با اقبال عمومی و صنفی مواجه شد.
– چرا ادامه ندادید؟ یعنی باز هم دامنه فعالیت هایتان گسترش یافت و مثلا به ورزش و سپس بانکداری رسید؟
اتفاقا ادامه دادیم و هنوز در همان مسیر حرکت می کنیم. با این تبصره که ایجاد مراکز مدرن توزیع، سطح تقاضای مصرف کننده و به طور طبیعی تر، رفتار فروشنده را متعالی تر کرد، این مساله در ابتدا به افزایش واردات منجر شد. ما به درک به موقع این نتیجه، سریعا به سازماندهی نوین صنفی پرداختیم. به این معنی که صنف تولید کنندگان و فروشندگان مبل، این تفکر و به طور طبیعی صاحبان این تفکر را به گرمی پذیرفتند. ما عضو یک خانواده بزرگ تر شدیم و امروز انجمن صنفی مبل و دکوراسیون، یک انجمن معتبر در سطح منطقه و جهان است. ما در برگزاری ۳ دوره کنفرانس بین المللی تحت عنوان دکو، با فعالان این هنر- صنعت در اکثر کشورهای دنیا مرتبط شده ایم، مطالعه تطبیقی کرده ایم، پروتکل های همکاری امضا شده است و مسایلی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. اما چون به ورزش اشاره کردید، لازم می دانم توضیح مختصری بدهم. بنده در نوجوانی و جوانی در رشته کشتی فعالیت می کردم. یعنی از کودکی به ورزش علاقه مند بودم و اکنون نیز هستم. در دنیای امروز، نمی توان بدون تبلیغات تجارت کرد. ما کار تبلیغی هم می کردیم. یعنی در مقطعی از یکی از بزرگ ترین تیم های فوتبال مملکت برای تبلیغ ایده و محصول مان استفاده کردیم. این ماجرا باب دوستی و برخی همکاری ها را گشود.
البته، بنده در ارتباطات اجتماعی ام، فعالیت های دیگری نیز داشته ام. به عنوان مثال، در سال ۸۴ در مقطعی آقای واعظی آشتیانی دعوت کرد در فدراسیون دوچرخه سواری به ایشان کمک کنم. این همکاری، بعد از آنکه ایشان مدیرعامل باشگاه استقلال شد، برای مدتی به ریاست فدراسیون دوچرخه سواری هم بنده را کشاند. در مجمع عمومی این فدراسیون از ۴۳ رییس هیات استان، ۳۹ نفر به بنده رای دادند. بعدا هم مدتی به عنوان عضو هیات مدیره با باشگاه فرهنگی- ورزشی استقلال همکاری داشتم که بیش تر جنبه حمایت از ورزش داشت.
در ورزش هم، با همین نگاه کار کردم، منتها با این تفاوت  که اصلی ترین و گرانبهاترین سرمایه در ورزش، سرمایه انسانی است. البته در سایر عرصه ها نیز پایه توسعه، انسان است. انسان کاربلد، آموزش دیده و متخصص شرط لازم توسعه است.
– شما ایران را یک کشور توسعه نیافته می دانید یا توسعه یافته، ضمن اینکه منظورتان از توسعه چیست؟
هرگز نمی توان ایران را یک کشور توسعه نیافته نامید، چنانکه نمی توانیم خود را توسعه یافته نیز بدانیم. ما در حال توسعه هستیم. منتها نه به مفهوم غربی توسعه، بلکه مبتنی بر مدل ایرانی، به تعبیری توسعه بومی بر پیشرفت و عدالت و در ترازی که سند چشم انداز ترسیم کرده است. چهار برنامه توسعه، اجرا شده است و برنامه پنجم هم اینک در دستور کار مجلس شورای اسلامی است، منتها مباحث متعددی وجود دارد.
در ادبیات توسعه، این واژه به تنهایی معنی ندارد و حتما نیازمند پسوند است. اگر دقت کنید نام برنامه های پنج ساله ما توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، یعنی یک فرایند چند وجهی و کامل است و فقط ماهیت اقتصادی صرف ندارد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۶ ، ۱۶:۵۸
آرمین طاهری

منبع:سهام بلاگ

چهارشنبه 18/12/95 گردهمایی باشکوه فعالان صنعت مبلمان و دکوراسیون برای برگزاری جلسه مجمع عمومی عادی سالانه انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون استان تهران برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون نماد هم صدایی و همنوایی صنف و صنعت مبلمان و دکوراسیون است که  طی 10 سال اخیر هر سه سال یک بار برای ارائه گزارش هیأت مدیره، انتخاب اعضای جدید و بررسی مشکلات و معضلات این صنف و صنعت برگزار می شود.

علی انصاری
مجمع عمومی عادی با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. نماینده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی،  بزرگان و پیش کسوتان این صنف و صنعت به همراه اعضای پیشین هیأت مدیره، رسمیت جلسه را اعلام نمودند.
دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون، ضمن خوشامدگویی و تشکر از حمایت های بی دریغ آقای علی انصاری از این صنف و صنعت، خواستار انتخاب هیات رئیسه مجمع برای رسمیت جلسه و برگزاری دور جدید انتخابات درون صنفی شد.پس از انتخاب هیأت رئیسه مجمع روند انتخابات و بررسی عملکرد سه ساله انجمن آغاز شد.
در ادامه رامین سمیع زاده با تشکر از حمایت های همه جانبه مهندس علی انصاری به عنوان رئیس انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون استان تهران، همدلی ایجاد شده در این هنر - صنعت را نتیجه اقدامات ارزشمند و سیاست ها و خط مشی های ایشان دانست و عملکرد انجمن در سه سال گذشته را مثبت و رو به جلو عنوان نمود و کلیپ حاوی عملکرد 3 ساله اخیر انجمن حاوی محور های اصلی به شرح زیر ارائه شد:
 تهیه و تدوین استراتژی و سند چشم انداز صنف و صنعت مبلمان و دکوراسیون، تدوین سر فصل رشته طراحی مبلمان در مقطع کارشناسی ارشد، برگزاری مسابقه طراحی مبلمان با رویکرد زندگی ایرانی، برگزاری مسابقات طراحی چراغ و روشنایی، برگزاری دوره های حرفه ای مدیریت بازاریابی، فروش و طراحی مبلمان، برگزاری دوره های منظم نمایشگاهی هدکس، کیتکس و دکولایت، دریافت نشان تأیید یورو سرت ( نشان از تخصص انجمن صنفی مبلمان در برگزاری نمایشگاه های حرفه ای و تخصصی )، کسب بهترین رنکینگ توسط سایت انجمن صنفی مبلمان در میان تمامی اصناف و تشکل های حوزه صنایع چوب، مبلمان و دکوراسیون در ایران، تهیه و انتشار منظم نشریه دکومان، نشریه تخصصی مبلمان، معماری داخلی و دکوراسیون، برگزاری سه دوره همایش رویاک با حضور فعالان صنف و صنعت مبلمان، تهیه و تدوین استراتژی و سند چشم انداز صنعت و صنف مبلمان و دکوراسیون.
حضار با تشویق، رضایت خود را از عملکرد 3 ساله هیأت مدیره انجمن صنفی اعلام نمودند و این موضوع مورد توجه نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واقع شد.
   انتخابات درون صنفی و نتایج رأی گیری
در ادامه هیأت رئیسه مجمع از شرکت کنندگان خواست برای کاندیدا شدن اعلام آمادگی کنند. ایشان حداقل تعداد کاندیدا برای هیأت رئیسه را 11 نفر  و حداقل کاندیدا برای بازرسان انجمن را 2 نفر طبق قانون اعلام نمود.
پس از اعلام آمادگی افراد برای عضویت در هیات مدیره و دو نفر برای بازرسی، رأی گیری در فضایی صمیمی و همراه با همدلی انجام شد و اعضای هیات مدیره، بازرس و بازرس علی البدل توسط شرکت کنندگان انتخاب شدند.
علی انصاری که با 100% آرا و در ادامه با اتفاق نظر اکثریت اعضای مجمع، به عنوان رئیس انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون انتخاب شد، دونفر از اعضای هیات مدیره، آقایان رامین سمیع زاده را به عنوان دبیر و جمشید اثنی عشری را به عنوان خزانه دار انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون پیشنهاد نمود که مورد توافق و تصویب مجمع و اعضای جدید هیأت مدیره قرار گرفت.
گام های اساسی صنف صنعت مبلمان طی یک دهه اخیر
علی انصاری ضمن تشکر از اعضای صنف و صنعت مبلمان و دکوراسیون و اتحاد کم نظیر، این هنر- صنعت در مقایسه با سایر اصناف، همدلی و همسویی و اتحاد ایجاد شده در این صنف را خواست قلبی و علت حضور خویش در این صنف برشمرد و خاطرنشان کرد: از حسن اعتماد اعضای محترم مجمع که برای چندمین بار این مسئولیت را به بنده واگذار کنند تشکر می کنم و حتماً با تمام توان، چون گذشته می کوشم مسئولیت محوله را به نحو احسنت انجام دهم. امروز که به تاریخچه فعالیت انجمن صنفی نگاه و دوره ای 10 ساله را مرور می کنیم. می بینیم ابتدا در این صنعت ما مفهوم سازی در حوزه مبلمان و دکوراسیون داشتیم، یعنی مفاهیم کلیدی و محوری این صنف و صنعت و مفاهیم رایج در مدیریت مدرن را ترویج و گسترش دادیم.
پس از آن نهاد سازی لازمه ادامه راه بود که انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون، کنفرانس بین المللی تجارت مبلمان و دکوراسیون، (دکو) به عنوان تریبون بین المللی این صنف و صنعت طی 9سال متوالی،  واحد دانشگاهی ویژه هنر صنعت مبلمان در دانشگاه علمی-کاربردی، موزه ملی مبل ایران و سرانجام با تحت پوشش قرار دادن و مشارکت سایر اصناف و صنایع وابسته، شورای ملی مبلمان ، دکوراسیون و صنایع وابسته را ایجاد کردیم.
وی افزود: در مرحله مدل سازی و ارتقای استانداردها، زمینه آموزش و ایجاد زیر ساخت های فرهنگی-اجتماعی را فراهم نمودیم و اینک ادعا می کنیم که با تکیه بر توانمندی های داخلی و مد نظر قراردادن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغیه از سوی مقام معظم رهبری، نیاز داخل کشور را در این حوزه تامین نموده ایم و حرمت و هویت کالای ایرانی را نهادینه کرده ایم، ضمن آنکه به نحو چشمگیری، واردات مبلمان خارجی را کاهش دادیم و در حال حاضر علاوه بر دستیابی به موقعیت قابل توجهی در صادرات، واردات  کالاهای ساخته شده کاهش چشم گیری داشته و وارداتمان صرفا در حوزه مواد اولیه و لوازمیست که در داخل، کم تولید می شود.
وی  ضمن ابراز خرسندی از تعامل و همسویی به وجود آمده در این هنر- صنعت، آن را زمینه ای برای هم افزایی و توسعه در سال های آتی عنوان کرد و گفت: ما هرسال دو نشست داخلی و بین المللی داریم که مجمع عمومی ما نشست داخلی و خانوادگیست که هم اینک برگزار می شود و نشست بین المللی ما، دکو است که الحمدالله هر سال رونق بهتری می یابد. بنده سال گذشته، ضرورت وجود یک صنعت بالا دستی به عنوان سند چشم انداز این صنف و صنعت را احساس کردم که با تشکیل کارگروه ها و کمیته های تخصصی، طی یک سال کاری فشرده تدوین و تنظیم شده و انشاءالله پس از طرح در جلسه رسمی شورای ملی مبلمان و دریافت نظر تمامی فعالان و صاحب نظران صنف و صنعت و تصویب آن به نوعی نقشه راه صنف و صنعت طی سال های آتی خواهد بود.
رئیس انجمن صنفی با اشاره به مفهوم توسعه و فهم صحیح آن، همدلی و همراهی میان صنف و صنعت مبلمان و دکوراسیون را عاملی شتاب بخش برای توسعه درون زا عنوان و خاطرنشان کرد: از همه شما فعالان و بزرگان صنعت مبلمان و دکوراسیون درخواست می کنم که با روحیه و همت مضاعف در آستانه سال جدید به استقبال سال نو و فعالیت ها و اندیشه های نوین بروید و بدانید که متناسب با ارتقای سطح نیاز مصرف کننده، باید توانایی هایمان را افزایش دهیم و همواره نگران فعالیت رقبای بین المللی باشیم که سهم بازارمان کاهش نیابد. اطمینان دارم که توان داخلی می تواند باعث شکوفایی و پیشرفت ملی و رونق اقتصادی شود و چنگ زدن بر ریسمان اتحاد در صنف و صنعت زمینه این شکوفایی خواهد بود.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۶ ، ۱۶:۱۴
آرمین طاهری

بازار مسکن

واکنش بازار معاملات مسکن به فرمول جدید «مالیات بر ساخت و فروش ملک»، ردیابی شد. تحقیقات میدانی حاکی است گروهی از سازنده‌ها در مناطقی از تهران، به‌دلیل ابهام درباره نتیجه ریالی فرمول جدید مالیات، از ادامه فروش انصراف داده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییر مبنای محاسبه «مالیات بر اولین فروش آپارتمان نوساز»، دو اثر «روانی» و «واقعی» بر بازار مسکن دارد که اولی، به شکل کوتاه‌مدت است و دومی با تاخیر حداقل یک فصلی ظاهر می‌شود. واکنش فعلی، اثر اولیه ارزیابی می‌شود که توان تغییر قیمت‌ فروش را ندارد.
فرمول جدید مالیات بر ساخت و فروش آپارتمان، پیش از عملیاتی شدن در بازار «ساخت و ساز»، جو روانی بازار «معاملات ملک» را تحت تاثیر قرار داد. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» از آخرین وضعیت بازار مسکن و ردیابی نوع واکنش‌ فعالان ملکی به پایه جدید مالیات بر ساخت حاکی است:‌ در برخی مناطق تهران، سازنده‌ها با اعلام انصراف موقتی از فروش، فایل‌های خود را از بازار عرضه خارج کرده‌اند و یک گروه دیگر نیز برای فروش، قصد تعلل دارد.
واسطه‌های بازار ملک، «منشأ تغییر ناگهانی» رفتار فروشنده‌های نوساز طی دو هفته اخیر را مصوبه ماه گذشته هیات دولت درخصوص تغییر پایه محاسبه نرخ مالیات بر ساخت و اولین فروش واحدهای مسکونی عنوان می‌کنند، به‌طوری که افزایش قابل توجه مبلغ این نوع مالیات، اثر مستقیم و آنی بر فرآیند فعالیت سازنده‌ها در بازار معاملات ملک گذاشته است. ماه گذشته، با تصویب یک آیین‌نامه مربوط به ماده‌ای از قانون اصلاحی مالیات‌های مستقیم در هیات دولت، پایه محاسبه مالیات بر ساخت و فروش مسکن، از «قیمت منطقه‌ای ملک» به «درآمد حاصل از ساخت و فروش ساختمان» تغییر پیدا کرد که بر اساس این تغییر، از امسال سازنده‌های حقوقی (شرکت‌های ساختمانی)، معادل ۲۵ درصد و سازنده‌های حقیقی (بساز و بفروش‌ها) نیز معادل ۱۵ تا ۲۵ درصد سود فروش، مشمول پرداخت این نوع مالیات می‌شوند.
هر چند مبلغ ریالی فرمول جدید مالیات بر ساخت مسکن نسبت به فرمول قدیم، چند برابر شده و به‌عنوان نمونه برای یک آپارتمان ۴۰۰ میلیون تومانی -با احتساب میانگین سود سازنده‌ها در شرایط فعلی- مبلغ آن از حداکثر ۵۰۰ هزار تومان به حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان افزایش یافته است، اما «ابهام فعالان ساختمانی» نسبت به تاثیر واقعی و دقیق مالیات جدید بر هزینه‌های ساخت و ساز از یکسو و شیوع برخی جوسازی‌ها با هدف سوءاستفاده از این فرمول برای تحریک قیمت مسکن از سوی دیگر، سبب شده در حال حاضر «جو روانی» بازار معاملات ملک، زودتر از اثرپذیری بازار اصلی–بازار ساخت و ساز- تحت‌الشعاع فرمول جدید مالیات بر ساخت قرار بگیرد.
بررسی‌های «دنیای اقتصاد» در این باره نشان می‌دهد: فرمول جدید مالیات بر ساخت و فروش مسکن، دو اثر «روانی» و «واقعی» در بازار معاملات ملک به همراه دارد که اولی، مقطعی و زودگذر بوده و دومی با تاخیر حداقل یک فصلی از زمان تصویب، به‌صورت تدریجی و پایدار، بروز خواهد کرد. این دو اثر، متفاوت از تاثیرپذیری بازار ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی است.
واکنش روزهای اخیر بازار معاملات ملک را می‌توان اثر «روانی» فرمول جدید مالیاتی عنوان کرد که بدون تاثیرگذاری بر قیمت مسکن، صرفا بر جو بازار –رفتار سمت عرضه یا همان فروشنده‌های نوساز- حاکم شده است. کارشناسان بازار مسکن معتقدند، اثر روانی مالیات، به‌زودی و بعد از پذیرش شرایط جدید از سوی فعالان ساختمانی، خنثی خواهد شد. در این میان، اگر چه واسطه‌های بازار، احتمال انتقال کامل بار مالیات جدید بر «قیمت پیشنهادی» در فایل‌های جدید را مطرح می‌کنند اما تحلیل‌های واقعی به دو دلیل، فرضیه دلالان را رد می‌کند. اثر «واقعی» مالیات جدید، دست‌کم از نیمه دوم امسال، ابتدا در بازار ساخت و ساز ظاهر می‌شود و همزمان در صحنه فروش «نوساز»ها بروز پیدا می‌کند.
ساختار این اثرگذاری که واکنش نوع دوم بازار معاملات مسکن به مالیات جدید خواهد بود، حاوی سه مشخصه است.
از آنجا که مبنای اعمال فرمول جدید مالیات، ساخت و سازهای دارای پروانه از تاریخ ابتدای سال ۹۵ به بعد تعیین شده است، با احتساب میانگین طول زمان ساخت و ساز در دوره رکود مسکن که معمولا ۱۸ ماه برآورد می‌شود، عملا سری اول نوسازهای مشمول مالیات ۱۵ تا ۲۵ درصدی، از نیمه دوم سال ۹۶ وارد بازار فروش می‌شود. ترتیب زمانی شروع عملیات مالیات‌ستانی با نرخ جدید از اولین فروش نوسازها، مشخص می‌کند: در فصل اصلی نقل و انتقالات که هم اکنون بازار ملک در آن قرار دارد، بار اضافی از محل مالیات بر ساخت، متوجه قیمت فروش آپارتمان‌ها نخواهد شد. این، مشخصه اول اثرگذاری واقعی مالیات جدید است.
دومین مشخصه اثرگذاری واقعی مالیات جدید، به «سهم مالیات از قیمت فروش» برمی‌گردد. فرمول جدید به معنای آن است که سازنده‌ها باید معادل یک‌چهارم از عایدی حاصل از فروش آپارتمان‌های نوساز- مابه‌التفاوت قیمت فروش و هزینه ساخت، بدون احتساب قیمت زمین- را بابت مالیات به دولت بپردازند. متوسط عایدی فروش آپارتمان در بازار فعلی (با لحاظ شرایط رکودی، سطح قیمت میانگین فروش و متوسط هزینه ساخت در مناطق مختلف شهر)، طبق اعلام سازنده‌های پرکار، بین ۱۷ تا ۲۰ درصد تخمین زده می‌شود. به این ترتیب، سهم مبلغ مالیات بر ساخت و فروش مسکن، از قیمت فروش، براساس فرمول جدید بین ۳ تا ۵ درصد خواهد بود. این نسبت، در مقایسه با مبلغ ناچیز فرمول قدیم، قطعا قابل توجه و افزایش یکباره محسوب می‌شود اما ابعاد آن با جو روانی شکل گرفته در بازار ناهمخوانی دارد. جو موجود در بازار معاملات، تصور بزرگنمایی شده از رقم واقعی مالیات بر ساخت و فروش مسکن دارد.
مشخصه سوم اثر واقعی مالیات جدید، مقطع زمانی اجرای آن است. شرایط شبه‌رکودی حاکم بر بازار مسکن–دوره گذار از رکود به رونق در معاملات- مانع از «انتقال کامل هزینه» فرمول جدید مالیات بر ساخت، به قیمت فروش آپارتمان‌ها می‌شود. در شرایط فعلی، سمت تقاضای مصرفی، توان پذیرش افزایش محسوس قیمت را ندارد.
در این شرایط، بار ۳ تا ۵ درصدی ناشی از مالیات جدید بر قیمت فروش، به‌صورت متعادل بین سازنده و خریدار واحد نوساز، توزیع خواهد شد و احتمال افزایش قیمت مسکن از این محل کاهش می‌یابد. اما در زمان رونق معاملات مسکن که معمولا با نوسان افزایشی قیمت همراه است، به دلیل رشد تقاضای موثر و حاضر در بازار خرید، شرایط نسبی برای انتقال بار مالیات به قیمت فروش فراهم می‌شود و اثر مستقیم آن بر تحریک قیمت، بیشتر خواهد شد.
بنابراین در شرایط کنونی، فرضیه افزایش تابستانی قیمت فروش مسکن از محل مالیات جدید به دو دلیل «در امان بودن نوسازهای یک فصل آتی از پرداخت مالیات جدید» و همچنین «تقسیم بار مالیاتی بین فروشنده و خریدار در دوره فعلی»، قابلیت تحقق ندارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، فارغ از تاثیرپذیری بازار معاملات ملک از مالیات جدید، غالب سازنده‌ها، این مالیات را در شرایط فعلی که دوره آواربرداری از رکود ساخت و ساز و احیای نبض سرمایه‌گذاری ساختمانی محسوب می‌شود، به زیان رونق بخش مسکن می‌دانند. کارشناسان در این مقطع، پیشنهاد تجدید نظر بر قسمت‌هایی از فرمول جدید مالیات بر ساخت را با هدف طراحی یکسری مشوق‌ها در نرخ، برای ساخت و سازهای مصرفی مطرح می‌کنند.
اثر روانی از ۵ جهت
بررسی‌های «دنیای اقتصاد»، از وضعیت فعلی بازار معاملات مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون اثر روانی تصویب فرمول جدید مالیات بر ساخت و اولین فروش واحدهای مسکونی نوساز، حداقل از پنج زاویه عمده رفتار بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داده است که عمده این تغییرات «آنی» و برخی دارای اثر «میان‌مدت» برای بازار مسکن خواهد بود. اولین اثر روانی تصویب فرمول جدید مالیات بر ساخت و فروش مسکن، به «خروج بخشی از فایل‌های فروش آپارتمان‌های نوساز»
از میان فهرست فایل‌های فروش مسکن، در برخی مناطق شهر تهران طی دو هفته گذشته برمی‌گردد؛ آن طور که واسطه‌های معاملات مسکن در برخی مناطق پایتخت می‌گویند پس از انتشار خبر به‌روز‌رسانی فرمول مالیات بر ساخت و فروش مسکن، برخی از آنها که واحدهای نوساز و کلید نخورده خود را برای فروش به بازار مسکن عرضه کرده بودند، در یک تصمیم آنی، تعدادی از واحدهای نوساز فایل شده را از لیست فروش بنگاه‌ها خارج کرده‌اند.
بررسی‌ها حاکی است هر‌چند برخی از سازندگان هنوز ایده مشخصی درباره «زمان» و «شرایط» جدید «عرضه مجدد» فایل‌هایی که به‌صورت ناگهانی از بازار فروش مسکن خارج کرده‌اند، ندارند اما به نظر می‌رسد این سازندگان متناسب با منطقه محل فعالیت خود، وضعیت مالی و چشم‌انداز سرمایه‌گذاری‌های جدید ساختمانی، تصمیم دارند تا زمان مشخص شدن چگونگی تاثیر آن بر افزایش هزینه‌های ساخت‌و‌‌ساز، از عرضه این واحدها به بازار فروش خودداری کنند؛ با این نیت که بتوانند تصمیم‌گیری مطمئن‌تری برای قیمت‌‌گذاری جدید داشته باشند و در صورت وجود کشش در بازار، قیمت‌های پیشنهادی را تغییر دهند.
دومین پیش‌لرزه فرمول جدید مالیاتی، به مناطق پرساخت بر‌می‌گردد؛ به این معنا که هم‌اکنون بیشترین اثر آنی و روانی مصوبه جدید مالیاتی، خود را در بازار معاملات املاک مناطق مصرفی نشان داده است؛ تحقیقات میدانی صورت گرفته از بازار مسکن مناطق مختلف شهر تهران نشان می‌دهد آن دسته از فایل‌های فروش آپارتمان نوساز و کلید نخورده که طی روزهای اخیر و به دنبال مصوبه جدید مالیاتی از بنگاه‌ها خارج شده‌اند در مناطق پرساخت‌ و پر‌فروش شهر تهران تمرکز دارند. از طرفی رکود نسبی در بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی لوکس و گران‌قیمت در مناطق شمالی پایتخت موجب شده فعلا هیچ‌گونه ظرفیتی برای افزایش قیمت تحت تاثیر تصویب فرمول جدید مالیاتی یا هر عامل دیگری در این مناطق وجود نداشته باشد و کماکان سازندگان مناطق شمالی اصرار دارند هر چه زودتر این واحدها را به فروش برسانند.
از سوی دیگر، با توجه به شکاف بین قیمت مسکن و قدرت خرید خانوارها در مناطق جنوبی پایتخت، در این مناطق نیز اساسا ظرفیتی برای افزایش قیمت وجود ندارد؛ چرا که در شرایط فعلی نیز خانوارهای ساکن و متقاضی خرید مسکن در این مناطق با مشکل تامین مالی برای خرید مسکن مواجهند؛ عمده این خانوارها همچنین به دلیل سطح درآمدی بسیار پایین قادر به دریافت تسهیلات بانکی و پرداخت اقساط نیز نیستند و از این جهت کوچک‌ترین نوسان قیمتی در شرایط فعلی می‌تواند منجر به خروج بخش قابل توجهی از متقاضیان خرید مسکن در این مناطق شود. سازنده‌ها با اطلاع از این وضعیت، فعلا تغییری در بازار از ناحیه مالیات جدید اعمال نکرده‌اند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز با تایید اثر روانی دستورالعمل جدید مالیاتی بر بازار مسکن برخی مناطق پایتخت به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: هر چند دریافت مالیات از ساخت، خرید و فروش و سایر معاملات مسکن امری رایج و متداول و متناسب با الگوهای اقتصادی در سراسر دنیا محسوب می‌شود اما تصمیم به ایجاد تحول در نظام مالیاتی مسکن در ایران ملاحظات خاص خود را می‌طلبد و باید چنین افزایشی به‌صورت تدریجی اتفاق بیفتد. حسام عقبایی افزود: در‌حالی که بازار مسکن در شرایط فعلی در حال پشت سر گذاشتن یکی از طولانی‌ترین دوره‌های رکود چه در بازار معاملات مسکن وچه در حوزه ساخت و ساز است اعمال سیاست‌های مالیاتی و تشدید آن می‌تواند یکی از مهم‌ترین موانع در مسیر رونق بازار مسکن محسوب شود.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار مسکن بیش از هر دوره‌ای به تزریق مشوق‌ها نیازمند است، خاطرنشان کرد:هم اکنون بازار مسکن نیازمند تزریق منابع است تا از این طریق هم سمت تقاضا و هم طرف عرضه مسکن تقویت شده و حرکت بازار مسکن در مسیر رونق تسریع شود.
عقبایی تاکید کرد: در چنین شرایطی تشدید سیاست‌های مالیاتی نه تنها موجب کمک به رونق بازار مسکن نخواهد شد، بلکه حتی موجب ایجاد درآمد بیشتر برای دولت نیز نخواهد شد؛ چراکه هزینه‌های رکود و کاهش حجم ساخت‌‌و ساز در کشور به مراتب بیشتر از درآمدهایی است که قرار است از طریق افزایش مالیات بر درآمد سازندگان عاید دولت شود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران افزایش مالیات از درآمد سازندگان را در دوره‌ای مفید اعلام کرد که بازار مسکن در معرض خطر سوداگری و سفته‌بازی قرار گرفته است این در حالی است که به اعتقاد وی تشدید سیاست‌های مالیاتی در مقطع زمانی فعلی می‌تواند رونق سرمایه‌گذاری ساختمانی بعد از سه سال رکود را باز هم به تاخیر بیندازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۶ ، ۱۴:۲۷
آرمین طاهری