آشنایی با بازار بورس

چالش های خبر

اخبار جذاب، پرطرفدار و معتبر

چالش های خبر

اخبار جذاب، پرطرفدار و معتبر

سرزدن و انتشار اخبار مستند و پرطرفدار در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

علی انصاری
   همانطور که حراست از مرزهای جغرافیایی و امنیتی هر کشور از اهمیت خاص برخوردار است، حفاظت از مرزهای اقتصادی نیز جایگاه خاص خود را دارا است؛ یکی از بخش های تاثیرگذاری که باید زمینه حفاظت و حمایت از آن را فراهم کرد، مرزهای صادراتی هر کشور است که باید به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار بگیرد. نخستین گام برای توسعه صادرات باید تغییر نگاه مسئولان نسبت به گذشته باشد، گذشته‌یی که در آن به جای توجه به بخش خصوصی واقعی، اقتصادی مبتنی بر فروش نفت تدارک دیده شد. دولت یازدهم از ابتدای زعامت بر راس هرم اجرایی کشور اعلام کرده که قصد دارد مدیریت اجرایی اقتصاد را به‌دست بخش خصوصی بسپارد. برای این منظور ضروری است تا بستر مناسب برای ورود منطقی فعالان بخش خصوصی به عرصه اقتصاد و تولید فراهم شود. تشکل های اقتصادی به عنوان بازوان اجرایی دولت دربخش اقتصاد از یک طرف وظیفه انتقال مطالبات بخش خصوصی به دولت را دارند و از سوی دیگر تلاش می کنند، دغدغه های دولتمردان را در ساختار اقتصادی کشور لحاظ کنند. صنعت مبلمان کشور هم بر اساس این راهبرد اقتصادی تلاش می کند تا به عنوان حلقه واسط بخش خصوصی و دولت زمینه توسعه و پویایی این صنعت را فراهم کند.

   با این مقدمه سراغ رییس شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران رفتیم تا درباره مهم ترین فرصت ها و چالش های پیش روی این صنعت گفت و گویی تحلیلی را با ایشان ترتیب دهیم. علی انصاری معتقد است که تحرکات ارتباطی اتحادیه مبلمان ایران طی 3 سال گذشته نتایج و دستاوردهای فراوانی را برای توسعه این صنعت ایجاد کرده که بخش خصوصی باید از این فضا به نفع افزایش محصولات ارتباطی با سایر کشورها استفاده کنند.

   بسیاری از کارشناسان معتقدند که یکی از دستاوردهای اصلی برجام، توسعه مناسبات ارتباطی و اقتصادی ایران با جهان پیرامونی است که در صورت توجه و برنامه ریزی مناسب می توان از آن به نفع توسعه پایدار کشور و افزایش محصولات صادراتی بهره برد. این فرایند در صنعت مبل هم به عنوان یک راهبرد جدی در دستور کار متولیان این صنعت قرار گرفته تا با استفاده از ظرفیت های نمایشگاه های صنفی و با بالا بردن کیفیت مبلمان زمینه معرفی برندهای برتر ایرانی در کشورهای هدف را فراهم کنند. یکی از چهره هایی که همواره دیدگاه‌هایش در مسائل اقتصادی (بطور عام) و در مباحث مربوط به صنعت مبل (بطور خاص) مورد‌توجه فعالان این بخش و رسانه های گروهی قرار می گیرد علی انصاری رییس شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران است که ایده هایش بر اساس تجربه سال ها فعالیت در بازار کسب و کار ایران مطرح می‌شوند. انصاری معتقد است که یکی از راهکارهایی که برای توسعه دامنه های صادراتی کشور می بایست مورد توجه مسوولان و تصمیم سازان قرار بگیرد، برگزاری نمایشگاه های تخصصی و صنفی است. رییس شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران در کنار اهمیت موضوع نمایشگاه ها بحث انتقال تکنولوژی را نیز یکی از حوزه هایی ارزیابی می کند که صنعت مبل ایران (و اساسا بنگاه های اقتصادی) باید از آن برای افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمام شده و... استفاده کنند. اینجاست که اهمیت تصمیم سازی های اجرایی دولت برجسته تر می شود؛ چراکه دولت از یک طرف با سپردن امور اجرایی نمایشگاه های تخصصی می‌تواند به رونق دامنه های ارتباطی این بخش کمک کند و از طرف دیگر با بسترسازی در جهت انتقال تکنولوژی و فناوری های روز، فعالان صنعت مبل را برای تولید انبوه و افزایش صادرات حمایت کند.

   علی انصاری می گوید: ایجاد زیرساخت هایی مانند شهرک صنعتی، دانشگاه ویژه مبلمان، برگزاری کنفرانس های بین المللی مانند دکو و انجام کار تشکیلاتی و اصولی مانند کادرسازی، تعریف شبکه توزیع مویرگی و تولید، مبلمانی متناسب با نیاز و فرهنگ ایرانی ازجمله اقداماتی است که طی سال های اخیر برای رشد و توسعه صنعت مبلمان انجام شده است. وی به این نکته اشاره می کند: «در هنر صنعت مبلمان طی سال های فعالیت از مراحل کادرسازی، نوسازی شبکه، ایجاد  تشکل و دانش بنیان کردن صنعت عبور کرده‌ایم.» رییس شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران اظهار امیدواری می کند، «با استفاده از ظرفیت صنعت مبلمان و توجه دولت به صنایع کوچک و زودبازده مانند صنعت مبلمان، افزایش صادرات با ارزش افزوده بالا و کمک به خروج از وضعیت رکود تورمی روی می دهد.» انصاری صحبت هایش را اینطوری ادامه می دهد: «هر حرکتی که در حوزه توسعه مناسبات ارتباطی و برگزاری نمایشگاه انجام شود نهایتا ارزش افزوده صنعت مبل را در بخش ارتقای کیفیت و صادرات افزایش می دهد. باید زمینه برگزاری نمایشگاه های بین المللی در کلان شهرها و شهرهای بندری مناطق آزاد برای دسترسی مردم در تقاط مختلف کشور فراهم و توسعه گردشگری زمینه لازم برای بازدیدکنندگان بین المللی فراهم شود.»

   رییس شورای ملی مبلمان با اشاره به قرار گرفتن صنعت مبل ایران در مرحله صادرات می گوید: «ما امروز نیاز به واردات مبلمان نداریم و می توانیم با قدمت هزارساله یی که در تولید مبلمان داریم، خودمان کالا و محصول با کیفیت تولید کنیم و فعالیت های اقتصادی بیشتری در توسعه کشور انجام دهیم که موجب ارزآوری شود.» علی انصاری تاکید می کند:«این مهم را باید درنظر بگیریم که تعاملاتمان را بیشتر کنیم، همچنین تولید را افزایش داده و اعتماد به نفس مان را افزایش دهیم، درنهایت باید در تولید مبلمان خودکفا شویم و بدانیم نیاز به واردات نداریم.»

   وی ادامه می دهد: «اگر تدبیر کنیم و با بنگاه مدیریتی درستی پیش برویم، می توانیم نتیجه بگیریم که مدلی بهتر از مدل اقتصاد مقاومتی نداریم. آنچه از سوی رهبر معظم انقلاب در قالب 24 بند به دولت، بخش غیردولتی، بنگاه ها و... ابلاغ شده، بهترین مدل اقتصادی است.» انصاری می افزاید: «رقابت پذیرشدن اقتصاد، تولید محور شدن و درون زا شدن اقتصاد و افزایش کمیت و کیفیت تولید اقتصادی در تمامی حوزه ها باید ایجاد شود.»


   رییس شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته تاکید می کند: «باید بپذیریم اقتصاد کشور ما اقتصاد نفتی و وابسته به نفت است. البته ناگفته نماند اقتصاد نفتی تمام کشورهای همسایه به ویژه حوزه خلیج فارس را در بر گرفته است و شاید برخی کشورها که به بخش توریسم و اکوتوریسم توجه کرده اند، دارای اقتصاد درون‌زا شده اند. اگر قرار است ما نیز در این حوزه درون‌زا عمل کنیم باید به تولید انبوه و تجاری و افزایش کیفیت و خدمات توجه بیشتر کنیم.»




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مرداد ۹۶ ، ۱۶:۲۷
آرمین طاهری


سفر به دور دنیا آرزوی بیشتر ما است. با این حال هزینه‌ سفر خیلی‌ها را از این کار باز می‌دارد. اما واقعا هزینه یک سال سفر به دور دنیا چقدر است؟

مخارج سفر به دور دنیا بسیار کمتر از چیزی است که احتمالا فکر می‌کنید. هزینه‌های هر روز در یک سفر طولانی مدت، چند ماه یا حتی بیشتر، بسیار کم‌تر از هزینه‌های یک سفر معمولی ۱۰ روزه در خارج از کشور است.

فاکتورهای زیادی بر هزینه‌ سفر تأثیر گذارند: نوع و تعداد کشورهایی که از آن‌ها بازدید می‌کنید، نوع و مدت اقامت در هر شهر، نوع حمل و نقل و تعداد تورها و فعالیت‌هایی که در طول سفر شرکت می‌کنید. در این مقاله برخی از هزینه‌های مربوط به سفر دور دنیا را برآورد کرده‌ایم.

عوامل موثر در هزینه سفر

کشورهایی که بازدید می‌کنید

سفر دور دنیا

اگر زمان زیادی را در کشورهای توسعه یافته (اروپا، استرالیا، نیوزیلند و ژاپن) صرف کنید، هزینه‌های شما بسیار زیاد خواهد شد. در اروپا و استرالیا، هزینه هر فرد در هر روز به طور متوسط ​​۱۲۵ دلار (۴۷۰ هزار تومان) است.

در مقابل آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی ارزان‌تر خواهد بود. در مکان‌هایی مانند کامبوج، هندوستان و نپال، این میزان تا ۵۰ دلار (۱۹۰ هزار تومان) به ازای هر فرد در هر روز کاهش می‌یابد، حتی اگر خوب بخورید و محل اقامت خوبی داشته باشید.

اگر برنامه سفر طوری باشد که بیشتر از کشورهای مناسب‌تر بازدید کنید هزینه‌های خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اید.

یک منبع خوب برای تعیین بودجه‌ی سفر budgetyourtrip است. اگر می‌خواهید از هزینه‌های اصلی روزانه در هر کشوری آگاه شوید، این وب‌سایت منبعی عالی است. به سادگی نام خود را وارد کنید و برآورد میانگین هزینه روزانه برای بازدید از کشور مورد نظر را دریافت کنید. اگر چه این تنها یک برآورد کلی است، اما به شما نشان می‌دهد که در هر کشور حدودا چه میزان باید هزینه کنید.

روش حمل و نقل

سفر دور دنیا

اصلی‌ترین نوع حمل و نقل در طول سفر تاثیر زیادی بر بودجه شما خواهد گذاشت. پرواز گران‌ترین نوع حمل و نقل است، در حالی که سفر با اتوبوس بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. اگر واقعا قصد دارید بودجه خود را تا حد زیادی پایین بیاورید، پرواز‌های خود را محدود کنید و تا جایی که ممکن است از اتوبوس و قطار استفاده کنید.

اما به یاد داشته باشید، هر چقدر پرداخت کنید، به همان اندازه سرویس دریافت می‌کنید. سفر با اتوبوس روشی مقرون‌به‌صرفه اما آهسته و فوق العاده خسته کننده است. هنگامی که درازمدت سفر می‌کنید، زمان زیادی در اختیار دارید؛ بنابراین اضافه کردن یک روز به برنامه سفر چندان به چشم نمی‌آید. فرض کنید برای جابه‌جایی بین بانکوک و چیانگ مای از اتوبوس استفاده کنید، به این شکل هم در هزینه‌ها صرفه جویی شده و هم از مناظری که در طول مسیر می‌بینید لذت خواهید برد.

سرعت سفر

ساعت

آهسته‌تر سفر کنید و هزینه‌های روزانه خود را پایین آورید.

هر چه بیشتر مکان خود را تغییر دهید، پول بیشتری خرج می‌کنید. هر بار که راهی یک مکان جدید می‌شوید، باید یک هزینه اضافی برای حمل و نقل پرداخت کنید، در نتیجه هزینه‌های روزانه خود را افزایش می‌دهید.

بسیاری از مردم، زمانی که برای یک سال سفر می‌کنند، هر هفته یا دو هفته جابه‌جا می‌شوند. بعضی هم سعی می‌کنند یک ماه یا بیشتر در یک جا ساکن شوند و از آن‌جا که در این دوره‌ها هیچ هزینه‌ای برای حمل و نقل صرف نمی‌کنند، هزینه‌ها معمولا بسیار کم می‌شود.

نوع اقامت

هزینه‌ای که برای یک مکان اقامتی راحت پرداخت می‌کنید، از بزرگ‌ترین بخش‌های بودجه سفر شما است. بنابراین صرفه جویی در این بخش موجب صرفه جویی قابل توجهی در کل هزینه‌ها می‌شود. در سفرهای طولانی مدت، اکثر مردم در هتل‌ دو یا سه ستاره، هاستل‌ یا آپارتمان اقامت می‌کنند. اگر انفرادی سفر می‌کنید، هاستل‌ها معمولا ارزان‌ترین هستند؛ می‌توانید یک تخت و نه یک اتاق کامل را برای یک شب رزرو کنید. اما مسئله این است که با یک یا چند نفر دیگر اتاق خواب و سرویس بهداشتی را شریک خواهید بود. اما در عین حال، هاستل‌ها محیطی عالی برای دیدار با دیگر مسافران و گردشگران هستند. 

سفر دور دنیا

با اقامت در هاستل‌ها و آپارتمان‌ها معمولا دسترسی به آشپزخانه خواهید داشت. بنابراین می‌توانید در هزینه‌های خورد و خوراک صرفه جویی کنید.

اگر با خانواده سفر می‌کنید، هاستل‌ها خیلی ارزان‌تر نیستند، زیرا باید برای هر نفر جداگانه هزینه کنید. 

یک راه دیگر برای کم کردن هزینه‌ها این است که هزینه‌های حمل و نقل خود را با هزینه‌های اقامتی ترکیب کنید. رزرو قطارها و اتوبوس‌هایی که حرکت شبانه دارند راهی عالی برای صرفه جویی در هزینه‌ها است. همیشه استثناء وجود دارد، اما به طور کلی مکان‌های اقامتی به ترتیب از ارزان‌ترین تا گران‌ترین به شرح زیر است:

  • کوچ‌سرفینگ (Couchsurfing)
  • چادر زدن
  • هاستل‌ها
  • اجاره بلند مدت
  • هتل‌های کم هزینه
  • هتل‌های با بودجه متوسط
  • هتل‌های لوکس

خورد و خوراک

سفر دور دنیا

خورد و خوراک یکی دیگر از مواردی است که به سرعت به بودجه سفر می‌افزاید. اگر واقعا سعی دارید هزینه‌های خود را پایین بیاورید، رستوران‌ رفتن را به حداقل برسانید و بیشتر از فروشگاه‌های مواد غذایی خرید کنید. اگر خودتان برای تهیه غذا وقت صرف کنید، هزینه‌ها کم‌تر هم می‌شوند.

خوردن غذاهای محلی بسیار ارزان‌تر از صرف غذا در رستوران‌هایی است که منوی غربی دارند. گاهی اوقات بهترین کار استفاده از غذا‌های خوب و ارزان خیابانی است. فقط یادتان باشد برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، سراغ آن‌هایی بروید که صفی طولانی جلوی دکه‌شان تشکیل شده است.

هزینه‌های کلی

به طور کلی، بین ۲۰,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ دلار (۷۶ تا ۱۱۴ میلیون تومان) هزینه هر نفر برای یک سال سفر به دور دنیا خواهد شد. 

این برآورد تنها متوسط هزینه‌ها است. شما می‌توانید با کمتر از ۲۰,۰۰۰ دلار سفر کنید. بسیاری این کار را انجام داده‌اند و در مورد آن بسیار نوشته‌اند. می‌توانید لوکس سفر کنید و بین ۴۰,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ دلار (۱۵۲ تا ۱۹۰ میلیون تومان) یا حتی بیشتر هزینه کنید.

کلام آخر اینکه اگر تنها سفر می‌کنید، باید بتوانید در طول یک سال سفر خود به دور دنیا بیش از ۲۰۰۰ دلار در ماه (۷ میلیون تومان) و ۶۶ دلار (۲۵۰ هزار تومان) در روز هزینه کنید.

اگر خانوادگی سفر می کنید، سعی کنید تا قبل از اینکه بچه‌ها به ۱۲ سالگی برسند سفر خود را آغاز کنید. بیشتر هزینه‌های سفر، هزینه‌های پرواز، گشت‌ها و غیره، برای بچه‌های زیر ۱۲ سال ارزان‌تر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۲۲
آرمین طاهری

سرو ریکو نام کوهستانی در کشور بولیوی است که به دلیل آمار مرگ و میر ناشی از آن، لقب «کوه آدمخوار» را به خود اختصاص داده است.

در ارتفاعات آند، در جنوب غربی کشور بولیوی و بالای یکی از بلندترین شهر‌های جهان، کوه سرو ریکو قرار دارد که در قدیم به آن «کوه ثروتمند» لقب داده بودند. این نام توسط اسپانیای استعماری بر روی این کوه گذاشته شد. دلیل آن هم به خاطر منابع بزرگ نقره‌ی آن بود. اسپانیایی‌ها در آن زمان فکر می‌کردند کل کوه از سنگ نقره تشکیل شده است.

کوه سرو ریکو

در سال ۱۵۴۵ یک شهر کوچک برای استفاده از معدن نقره در پای کوه سرو ریکو ساخته شد و سپس نزدیک به ۳ میلیون نفر از افراد به صورت اجباری در این معادن کار می‌کردند. صدها هزار نفر از مردم یا بر اثر سوانح جان خودشان را از دست می‌دادند یا از گرسنگی، بیماری و کار مفرط از بین می‌رفتند.

کوه سرو ریکو

حال نزدیک به ۵ قرن از آن زمان می‌گذرد و خبری از معادن اجباری اسپانیایی‌ها نیست اما این کوهستان همچنان جان مردمان بسیاری را می‌گیرد.

صدها نفر از مردم پس از این که به غار وارد شده‌، به دلیل ریزش کوه جان باخته‌اند. قرن‌ها استخراج معدن، باعث شده است تا سوراخ‌ها و حفره‌های بسیاری در این کوه به وجود بیاید و وضعیت آن را ناپایدار کند و بسیار محتمل است که کل کوه فرو بریزد. در واقع، ارتفاع کوه در طی این سال‌ها، چند صد متر نشست داشته است و دلیل آن‌ هم استخراج بی‌رویه و غیر اصولی اسپانیایی‌ها در آن زمان است.

کوه سرو ریکو

طبق گفته‌ی یک مورخ به نام «ادواردو گالیانو»، از قرن شانزدهم میلادی تا به حال، نزدیک به ۸ میلیون نفر در سرو ریکو مرده‌اند. بسیاری منتقد این رقم هستند و آن را بی پایه و اساس می‌دانند.

با این که نمی‌توان گفت چند نفر از مردم جانشان را در این کوهستان از دست داده‌اند، اما همگی بر روی لقب این کوهستان که «کوه آدمخوار» است اشتراک نظر دارند.

کوه سرو ریکو

این معادن همچنان پابرجا هستند و همچنان کارگران در آن مشغول به کار هستند. با اینکه بسیاری از مردم جانشان را بر اثر سوانح از دست می‌دهند، اما یکی از عواملی که سهم کمی در کشتن مردم نداشته، بیماری «سیلیکوزیس» است. بیماری ریوی که دلیل آن تنفس گرد و غبار است.

معمولا در معادن امروزی و مدرن با استفاده از جریان آب، از گرد و غبار جلوگیری می‌کنند اما در سرو ریکو خبری از این نوع پیشگیری‌ها نیست.

در اینجا، کارگران گرد و غبار معدن را تنفس می‌کنند و به محض این که گرد و غبار وارد ریه‌ می‌شود، بافت‌های ریه زخم شده و با علایم شبیه به بیماری برونشیت بروز می‌کند که شامل تب، درد قفسه‌ی سینه، کاهش وزن، ضعف و در نهایت مرگ می‌شود. افراد اندکی به سن چهل سالگی می‌رسند. بر طبق گفته‌ی انجمن محلی زنان بیوه در این شهر، هر ماه ۱۴ زن، همسر خود را از دست می‌دهند.

کوه سرو ریکو

امروزه، این معادن به اندازه‌ی قرن ۱۸ استفاده نمی‌شوند و به همین دلیل رشد اقتصادی این شهر هم از آن زمان روندی کاهشی را طی کرده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۳۳
آرمین طاهری

تصور کنید محصولی مشخص، مثل یک مدل کیف چرمی تولید می‌کنید و با انتخاب رنگ‌ها متنوع توانسته‌اید تا حدی سلیقه‌های مختلف را پوشش دهید. فرض کنید کار شما می‌گیرد و محصولتان با استقبال مواجه می‌شود. بعد از این مرحله چه کار می‌کنید؟ ممکن است مدل‌های مختلفی از کیف دستی تولید کنید. بازار از محصول شما استقبال می‌کند و شما باز هم به فکر توسعه کسب‌وکار خود می‌افتید. این‌بار ممکن است به تولید کیف پول، کیف کوله و کیف کمری بپردازید. شاید بعدها کمربند، کفش و لباس هم عرضه کنید. اما چقدر احتمال دارد که محصول بعدی شما میز تلویزیون باشد؟ به همین کاری که شما برای توسعه کسب‌وکار خود می‌کنید متنوع‌سازی (diversification) می‌گویند. روش‌های مختلفی برای متنوع‌سازی وجود دارد. روش‌هایی که توضیح می‌دهد آیا محصول بعدی شرکت شما می‌تواند میز تلویزیون باشد، یا خیر؟

اهداف متنوع‌سازی

متنوع‌سازی مدلی است برای توسعه یک شرکت با ارائه محصولات و خدمات متنوع. وقتی شما فقط یک محصول، مثل انواع و اقسام کیف‌های کوله تولید می‌کنید، دیر یا زود متوجه می‌شوید که به یک حد اشباع (saturation) رسیده‌اید. در این حالت با یک سرمایه‌گذاری زیاد، تنها می‌توانید به میزانی اندک بازار خود را توسعه دهید. اما در یک بازار جدید، مثل بازار کفش، با همان مقدار سرمایه‌گذاری می‌توانید سود قابل توجهی کسب کنید.

کیف تولید چرم بازار متنوع

هر تولیدکننده به مرور درمی‌یابد که برای رشد باید کالاهایی متنوع تولید کند.

از طرف دیگر متنوع‌سازی می‌تواند ریسک‌ را کنترل کند. بازارهایی وجود دارند که رفتارهای متضاد دارند. یعنی اگر بازار یک محصول خراب شود، محصول دیگری یافت می‌شود که بازار بهتری پیدا کند.

علاوه بر توسعه سرمایه‌گذاری یا کنترل ریسک، افزایش بازده سرمایه‌گذاری از دیگر انگیزه‌های متنوع‌سازی است.

علاوه بر توسعه سرمایه‌گذاری یا کنترل ریسک، افزایش بازده سرمایه‌گذاری از دیگر انگیزه‌های متنوع‌سازی است. در این حالت ممکن است بازارهای متفاوتی که به سراغ آن‌ها می‌روید شباهتی به هم نداشته باشند، اما انتظار سود، شما را به سمت آن‌ها جذب کند.

متنوع‌سازی افقی، ساختن یک امپراتوری

در متنوع‌سازی افقی (Horizontal Diversification) یک شرکت با خرید شرکت‌های رقیب سعی می‌کند سهم خود از بازار را گسترش دهد. مثلا ممکن است بعد از مدتی به جای آن‌که میز تلویزیون عرضه کنید، شرکت‌های دیگری را بخرید که کیف چرمی تولید می‌کنند. در این صورت برنده قطعی رقابت بازار کیف، شما خواهید بود. مهم نیست مشتری‌ها از چه برندی خرید کنند، چون تمام برندها متعلق به شما است.

لوکساتیکا (Luxottica) یکی از بهترین مثال‌ها برای متنوع‌سازی افقی است. نام تجاری ری‌-بن (Ray-Ban) از معروف‌ترین نام‌های تجاری است که لوکساتیکا از آن استفاده می‌کند. اما اگر شما عینکی با مارک جیورجیو آرمانی، باربری، ورساچه، دی‌اندجی یا شنل بخرید، باز هم از لوکساتیکا خرید کرده‌اید. تقریبا هیچ شرکتی در دنیا به غیر از لوکساتیکا عینک تولید نمی‌کند!

عینک تولید آفتابی متنوع‌سازی سرمایه گذاری برند

لوکساتیکا تقریبا تمام تولید و عرضه عینک دنیا را در اختیار دارد.

فولکس: خودروی محبوب همه

شاید شما طرفدار پورشه باشید. یا شاید لامبورگینی را ترجیح بدهید. شاید بخواهید سریع‌تر از این باشید و به سراغ بوگاتی بروید. شاید انتخابی لوکس مثل بنتلی بیشتر با روحیات شما هم‌خوانی داشته باشد. شاید یک آئودی باوقار انتخاب کنید. کسی چه می‌داند؟ حتی شاید فولکس بیتل بیشتر به سن و سال شما بخورد. فرقی نمی‌کند. انتخاب شما هر کدام از این‌ها که باشد، در هر صورت شما از شرکت فولکس‌واگن خرید کرده‌اید.

متنوع‌سازی عمودی، کیفیت عالی با قیمتی باورنکردنی

بار دیگر خود را در مسیر توسعه یک شرکت ساخت کیف تصور کنید. برای توسعه لازم نیست تمام برندهای چرم کشور را بخرید. یک راه دیگر این است که شما چرم مورد نیاز خود را تولید کنید. به این ترتیب می‌توانید از کیفیت مواد اولیه خود اطمینان حاصل کنید. همچنین دیگر لازم نیست بخشی از سود خود را با شرکت‌های چرم‌سازی شریک شوید. می‌توانید قیمت را کاهش دهید، یا حاشیه سود خود را بیشتر کنید.

شاید بعد از مدتی به فکر پرورش گاو بیفتید. به این ترتیب با کنترل نژاد، تغذیه و فعالیت بدنی گاو، کیفیت محصول خود را بالا می‌برید، در حالی که هزینه‌های شما کم می‌شود.

شاید به این فکر بیفتید که خودتان محصولات‌ نهایی را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود بفروشید. یک سیستم تحویل کالا، فروشگاه دیجیتال، عرضه واکس و حتی خدمات تعمیر چرم می‌تواند مسیرهایی برای توسعه شرکت شما باشد.

با متنوع‌سازی عمودی (Vertical Diversification) به تمام سود، از جریان بالادست یعنی تولید مواد اولیه (upstream) تا جریان پایین‌دست یعنی خرده‌فروشی (Downstream) خواهید رسید. علاوه بر این می‌توانید کیفیت محصول را از نقطه آغاز تا رسیدن به دست مشتری نهایی تضمین کنید. لوکساتیکا علاوه بر تمام برندهای تولید عینک، فروشگاه‌های بزرگ عرضه (جریان پایین‌دست) و چند تولیدکننده عدسی (جریان بالادست) را هم در اختیار دارد.

انواع ادغام‌های عمودی

در بیشتر موارد به جای آن که یک شرکت کیف‌سازی، تاسیسات تولید چرم را از ابتدا ایجاد کند، تامین کننده مواد اولیه خود را می‌خرد. به این ترتیب این دو شرکت با هم ادغام می‌شوند.

به حالتی که یک شرکت، تامین‌کنندگان مواد اولیه (جریان بالادست) را در اختیار می‌گیرد، ادغام عمودی رو به عقب (Backward Vertical Integration) می‌گویند. مثل وقتی که یک شرکت خودروسازی، فولاد، لاستیک و شیشه را خودش تولید می‌کند.

به وضعیتی که یک شرکت عرضه نهایی در سمت خریداران (جریان پایین‌دست) را در دست می‌گیرد، ادغام عمودی رو به جلو (Forward Vertical Integration) می‌گویند. مثل وقتی که یک شرکت خودروسازی، خودش محصولات خود را می‌فروشد.

با متنوع‌سازی عمودی می‌توانید کیفیت محصول را از نقطه آغاز تا رسیدن به دست مشتری نهایی تضمین کنید.

وقتی یک شرکت هر دو جریان را در اختیار می‌گیرد، ادغام عمودی متعادل (balanced vertical integration) رخ می‌دهد.

متنوع‌سازی متمرکز، پاسخی به نیازهای مشتری

یکی دیگر از روش‌های متنوع‌سازی، متنوع‌سازی متمرکز یا غلیظ (Concentric Diversification) است. وقتی یک شرکت پنیرسازی دست به تولید هزاران مدل پنیر مختلف می‌زند، مدل متنوع‌سازی متمرکز را پیش گرفته است.

دقیقا وقتی شرکت تولید کیف شما به فکر تولید انواع مختلفی از کیف افتاد، از همین روش پیروی کرد. متنوع‌سازی متمرکز بیشتر برای توسعه بنگاه‌ها و شرکت‌های کوچک به کار گرفته می‌شود. معمولا شرکت‌های بزرگ پیش‌تر از مرحله متنوع‌سازی متمرکز عبور کرده‌اند.

البته هستند شرکت‌هایی که به شکل متمرکز تنوع محصولات خود را بالا نمی‌برند. اپل بیش از دو مدل تلفن همراه عرضه نمی‌کند. در حالی که سامسونگ هر سال طیف متنوعی از محصولات را به بازار می‌فرستد.

متنوع‌سازی ناهمگن

یک شیوه دیگر متنوع‌سازی، متنوع‌سازی ناهمگن (Heterogeneous diversification) است. در این حالت محصولات متفاوتی که یک شرکت تولید می‌کند ارتباطی با هم ندارند.

شرکت میتسوبیشی محصولاتی مثل خودرو، لوازم الکترونیکی، املاک و مستقلات، ماشین‌آلات سنگین، محصولات شیمیایی، بیمه، نفت و گاز، کشتی، فولاد و نوشابه تولید می‌کند. کشف یک الگوی ارتباطی بین این محصولات بسیار دشوار است.

اما همیشه متنوع‌سازی ناهمگن به این اندازه پیچیده نیست و می‌شود یک عنصر مشترک بین این محصولات کشف کرد.

محصول متفاوت، مشتری مشترک

این روش متنوع‌سازی طیف مشترکی از مصرف‌کنندگان را هدف می‌گیرد. محصولات کودک از کفش کودک تا شیشه‌شیر، محصولات کوهنوردی از کفش کوه تا چراغ‌قوه و خدمات سالمندان از سرگرمی تا یادآور هوشمند دارو در این گروه قرار می‌‌گیرند.

کالا کودک بچه خیابان بهار متنوع اقتصاد سرمایه‌گذاری

بازارهدف مشترک می‌تواند کالاهای متنوع را در کنار هم قرار دهد.

محصول متفاوت، اهداف مشترک

در این شیوه از متنوع‌سازی، شرکت یک هدف مشترک را دنبال می‌کند. ممکن است یک شرکت دست به تولید هر چیزی که با آموزش مربوط است بزند. از کتاب‌های کمک‌آموزشی گرفته تا تلسکوپ و لوازم‌التحریر. این محصولات متنوع و متفاوت هستند، اما هدفی مشترک، همه آن‌ها را کنار هم قرار می‌دهد.

محصول متفاوت، محل عرضه مشترک

محل عرضه نیز می‌تواند به مسیر متنوع‌سازی جهت بدهد. شاید یک شرکت دست به تولید تمام محصولاتی بزند که در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود. شاید هات‌داگ، مایونز و کنجد محصولاتی کاملا متفاوت باشند، اما محل عرضه همه آن‌ها در رستوران‌های فست‌فود است.

محصول متفاوت، اما مکمل

یک روش متنوع‌سازی تولید کالاهای متفاوتی است که همدیگر را تکمیل می‌کنند. کنسول بازی و بازی‌های ویدیویی مکمل یکدیگر هستند. شرکت سونی هر دو محصول را تولید می‌کند. چای و قند، آی‌پاد و موسیقی، کامپیوتر و نرم‌افزار، مثال‌هایی از کالاهای مکمل هستند. این روش هزینه تبلیغ را کم می‌کند.

وقتی مردم پلی‌استیشن می‌خرند، بازار محصولات مکمل مثل عینک واقعیت مجازی، بازی‌های ویدیویی، دسته‌های کنترل و هدفون هم رونق می‌گیرد.

آیفون 7 موسیقی اپل موزیک چای قند کالای مکمل اقتصاد متنوع

موسیقی و آی‌فون یا قند و چای کالاهای مکمل هستند.

محصول متفاوت، بازار متضاد

رفتار بازار بعضی از محصولات با هم تضاد دارد. وقتی قیمت دلار زیاد شود، سود شرکت‌هایی که به واردات وابسته‌اند کم می‌شود. به خاطر چسبندگی قیمت، شرکت به سادگی نمی‌تواند با تغییر آنی قیمت این مشکل را حل کند. در مقابل اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند، شرکت‌هایی که به صادرات متکی هستند ضرری موقتی خواهند کرد.

اگر یک شرکت دو محصول متفاوت تولید کند که به تغییر ارز واکنشی متفاوت نشان می‌دهند، می‌تواند ریسک نوسان قیمت ارز را کم کند. برای مثال پسته و زعفران در مقایسه با قهوه و کاکائو به تغییر ارز واکنشی متفاوت می‌دهند.

مدل مختلط

ممکن است محصولات متفاوت یک شرکت ارتباطی با هم نداشته باشند. بازارهای سودآور باعث شده است که شرکت به سمت صنایع مختلف جذب شود. ریسک سرمایه‌گذاری بر روی این شرکت‌ها معمولا کم است. اما تشخیص مقدار سود و زیان و در نتیجه تحلیل آن‌ها آسان نیست. میتسوبیشی از مثال‌های مهم شرکت‌های کنگلومرا یا مختلط (conglomerate diversification) است.

ممکن است محصولات متفاوت یک شرکت ارتباطی با هم نداشته باشند. میتسوبیشی از مثال‌های مهم شرکت‌های کنگلومرا یا مختلط است.

در مدل مختلط با این که محصولات کاملا بی‌ارتباط به نظر می‌رسند، کم‌کم یک هم‌افزایی بین محصولات مختلف کشف می‌شود: نوشابه و کشتی ربطی به هم ندارند، اما نوشابه‌های میتسوبیشی با کشتی‌های ساخت همین شرکت صادر می‌شوند.

متنوع‌سازی سازمانی

یک روش دیگر متنوع‌سازی سازمانی (Corporate Diversification) است. در این حالت یک شرکت با هدف توسعه به متنوع‌سازی محصولات نمی‌پردازد، بلکه شرکت از ابتدا به نیت ورود به بازارهای مختلف تشکیل می‌شود.

این شرکت‌ها بازارهایی با سود قطعی را شناسایی می‌کنند و سرمایه خود را به سمت آن‌ها می‌فرستند. برای این سازمان‌ها مهم نیست که مورد سرمایه‌گذاری صنعت فولاد است یا محصولات خوراکی. بازدهی بالا تنها وجه مشترک این انتخاب‌ها است.

این شرکت‌ها معمولا به یک صنعت وفادار نیستند و با شناسایی سود بیشتر به سادگی مورد سرمایه‌گذاری خود را تغییر می‌دهند.

متنوع‌سازی ترکیبی

در دنیای واقعی شرکت‌ها از یک مدل خاص پیروی نمی‌کنند و ترکیبی از روش‌های متنوع‌سازی را پیش می‌گیرند. وقتی مایکروسافت علاوه بر تولید سیستم‌عامل ویندوز به تولید تلفن هوشمند و لپ‌تاپ می‌پردازد، از روش متنوع‌سازی عمودی پیروی می‌کند.

مایکروسافت گوشی ویندوز محصول متنوع متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری

شرکت مایکروسافت از روش‌های مختلف متنوع‌سازی استفاده می‌کند.

اما همین شرکت با تولید چند مدل مختلف گوشی، تنوع متمرکز خود را بالا می‌برد. تولید دایره‌المعارف، ماوس و کیبورد یک متنوع‌سازی ناهمگن با هدف مشترک است. در مقابل، خرید رقبا متنوع‌سازی افقی است. به این ترتیب می‌توانیم در شرکت مایکروسافت الگوهای متفاوتی از توسعه را پیدا کنیم.

کدام مدل متنوع‌سازی بهتر است؟

برای پیگیری یک مدل متنوع‌سازی لازم نیست حتما شرکتی چند میلیون دلاری داشته باشید. در سرمایه‌گذاری شخصی یا توسعه کسب‌وکارهای کوچک هم می‌توانید روش‌های متنوع‌سازی را پیش بگیرید و به اصطلاح تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید.

در سرمایه‌گذاری شخصی یا توسعه کسب‌وکارهای کوچک هم می‌توانید روش‌های متنوع‌سازی را پیش بگیرید.

این که کدام مدل برای توسعه بهتر است، به سلیقه شخصی شما باز می‌گردد. برای نمونه سرمایه‌گذاری مثل وارن‌ بافت (warren Buffett) به مواردی جذب می‌شود که هزینه کم، سود زیاد و مشتریانی وفادار داشته باشند. برای او شرکت کوکاکولا یا صنعت دخانیات جذاب است. او می‌گوید: «به شما می‌گویم چرا به صنعت دخانیات علاقه‌ دارم. تولید یک بسته سیگار یک پنی هزینه دارد و می‌شود آن را به قیمت یک دلار فروخت. این محصول اعتیاد‌آور است و وفاداری مشتری به برند باورنکردنی است.»

سرمایه‌گذاری مثل جف بیزوس (Jeff Bezos) می‌تواند جذابیت بازار سیگار را درک کند. اما بعید است که شرکت آمازون بخواهد «سیگار برای کتاب‌خوان‌ها» تولید کند. متنوع‌سازی متمرکز کتاب‌های عرضه‌شده در آمازون یا متنوع‌سازی ناهمگن در تولید کتاب‌خوان Kindle و تولید برنامه تلویزیونی Grand Tour روش ترکیبی بیزوس برای توسعه است.


بررسی موردی: علی انصاری و محمد جابریان

تمام مثال‌هایی که تا اینجا زدیم، مثال‌های خارجی بودند. برای مطالعه موردی دو نفر از سرمایه‌گذارهای ایرانی را انتخاب می‌کنیم و می‌کوشیم که الگوی توسعه سرمایه‌گذاری آن‌ها را بیابیم.

نام محمد جابریان با صنعت فولاد گره خورده است. مالکیت ذوب‌آهن خرمشهر و تلاش برای خرید فولاد خوزستان نشان می‌دهد که او تمایلی به متنوع‌سازی ناهمگن ندارد. مدل توسعه سرمایه‌گذاری جابریان از دو الگوی متنوع‌سازی عمودی متعادل (از معدن‌کاری تا فروش) و متنوع‌سازی افقی (خرید رقبا) پیروی می‌کند.

در مقابل علی انصاری از مهم‌ترین نماد‌های متنوع‌سازی ناهمگن در ایران است. بازار مبل، بازار موبایل، بیمه رازی، بانک آینده، ایران‌مال و تشک خوش‌خواب بازارهایی ناهمگن دارند. درست مثل میتسوبیشی، کشف ارتباط بین این سرمایه‌گذاری‌ها آسان نیست. به همین دلیل می‌توانیم مدل سرمایه‌گذاری علی انصاری را از نوع مختلط بدانیم.

علی انصاری

سرمایه‌گذارانی مانند انصاری به سادگی می‌توانند در بین بازارهای مختلف حرکت کنند. او در سال ۱۳۷۲ مجتمعی بزرگ برای عرضه آهن به نام مجتمع بهاران ۱ و ۲ ساخت. امروز پروژه عظیم ایران‌مال را در دست دارد. در این مجموعه خدماتی متنوع مثل بازارهای سنتی، فروشگاه‌های گوناگون، هتل، رستوران، سینما، مجتمع ورزشی و غیره ارائه می‌شود. مفهوم «مال» به طور عمومی مثالی از «عرضه متنوع متمرکز» است.

«مراکز توزیع مدرن» را می‌توانیم به عنوان یکی از قالب‌های سرمایه‌گذاری‌های او بدانیم. توزیع تلفن‌همراه، فولاد یا مبل.

تاثیرهای مثبت مدل مختلط

جابریان می‌تواند در صنعت خود متخصص شود و بخش‌های مختلف صنعت را به خوبی بشناسد. تخصص از مهم‌ترین ویژگی‌های متنوع‌سازی عمودی است. اما به دلیل کم‌تر شدن داد‌وستدهای کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B) اضافه رفاهی که نصیب جامعه می‌شود، کاهش خواهد یافت.

برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، مدل مختلط آثار مثبت زیادی دارد. یکی از نتایج بی‌نظیر مدل توسعه مختلط، تاثیر این شیوه بر اشتغال است. به دلیل تفاوت‌های عمده بازارهای ناهمگن، بیشترین تولید شغل در این مدل توسعه رخ می‌دهد. این اثر مثبت تنها نصیب جامعه نمی‌شود و سرمایه‌گذار هم از در اختیار داشتن تخصص‌های مختلف سود می‌برد. از طرف دیگر در مدل مختلط به خاطر گسترش تجارت‌های B2B منفعت کلی که با جامعه می‌رسد، بیشتر می‌شود.

هم‌افزایی‌های میان صنایع متنوع جالب توجه است. در اختیار داشتن یک بانک، یک شرکت بیمه و مرکز فروش کالاهایی گران‌قیمت مثل تلفن‌همراه، می‌تواند هم‌افزایی بی‌نظیری ایجاد کند.

سختی‌ها و سادگی‌ها

ریسک سرمایه‌گذاری مختلط پایین است. همه خبر ضرر شدید جابریان در بازار سهام را شنیدند. به همان اندازه جابریان سودهای قابل توجهی هم به دست می‌آورد. به قول جابریان: «یک جیب تاجر برای سود است و جیب دیگرش برای ضرر.»

در مقابل کم‌تر از ضررهای علی انصاری چیزی می‌شنویم. رشد این سرمایه‌گذاری آهسته و پیوسته است. مدیریت سبد متنوعی از کسب‌وکارهای گوناگون ساده نیست، اما توسعه سرمایه‌گذاری برای انصاری راحت‌تر خواهد بود.

مدل توسعه مختلط ایراداتی هم دارد. در این شیوه، تحلیل سودها و زیان‌ها دشوار است. حتی خود سرمایه‌گذار هم به سختی می‌تواند تمام جریان‌های نقدی ورودی و خروجی را به دقت مشخص کند.

به دلیل دشواری تحلیل، ممکن است شرکت‌های مختلط در جذب سرمایه جمعی (مثلا عرضه سهام شرکت در بورس) چندان موفق نباشند. اما به دلیل حضور در صنایع مختلف، پیدا کردن چند سرمایه‌گذار با سرمایه‌های بزرگ برایشان ساده‌تر است.

به این ترتیب است که سرمایه‌گذاران با روحیه‌های متفاوت، جذب مدل‌های مختلف متنوع‌سازی می‌شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۴۴
آرمین طاهری

الکامپ امسال از ۳۰ تیرماه و در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران شروع به کار کرد. با توجه به وضعیت بد استارتاپ‌ها در نمایشگاه سال گذشته، بسیاری از کارشناسان و منتقدان منتظر رویه‌ی جدید و البته مناسب‌تر برگزارکنندگان این بخش از نمایشگاه بودند. طبق ادعای باقر بحری، سالن‌های در نظر گرفته‌شده برای این گردهمایی استارتاپی برخلاف گذشته، از مرغوب‌ترین سالن‌های الکامپ امسال هستند.

الکام استارز

الکامپ امسال برخلاف سال گذشته با توجه ویژه‌ای نسبت به استارتاپ‌ها کار خود را آغاز کرد؛ سالن در نظر گرفته‌شده برای استارتاپ‌ها در الکامپ امسال با مساحت مفید ۴۰۰۰ متر مربع نسبت به الکامپ ۲۲ رشد قابل قبولی داشته است. ۳۳۸ استارتاپ با حضور در بخش استارتاپ‌های الکامپ موسوم به الکام استارز فرصت مناسبی یافتند تا با ارائه‌ی تازه‌های کسب‌وکار خود به مردم و سرمایه‌گذاران، آینده‌ی روشنی برای خود رقم بزنند. طبق اعلام گلرخ بحری، مدیر اجرایی سالن استارتاپ‌های امسال، ۲۴۲ استارتاپ به‌صورت استند و باقی نیز در غرفه‌های ۱۲ متری یا بزرگ‌تر مستقر شده‌اند.

به‌صورت کلی علاوه بر غرفه‌های در نظر گرفته‌شده و امکان آشنایی مستقیم غرفه‌داران و استارتاپ‌ها با مردم، سه بخش ارائه و مسابقه، جلسات خصوصی و منتورینگ نیز برای افزایش بازده این محفل استارتاپی در نظر گرفته شده است.

یکی از بخش‌های جالب الکام استارز به ارائه‌های کوتاه استارتاپ‌ها اختصاص دارد؛ در این بخش هر یک از استارتاپ‌ها با حضور ۲ دقیقه‌ای روی سن و ارائه‌ی دستاوردهای‌ خود مورد داوری قرار می‌گیرند. علاوه بر ۴۵ داور برای ارزیابی عملکرد استارتاپ‌ها، مردم نیز قادر به رأی دادن به استارتاپ مورد نظر خود هستند؛ هر یک از استارتاپ‌های شرکت‌کننده در این بخش کد خاصی دارند و مردم با کمک این کد، استارتاپ موردعلاقه‌ی خود را انتخاب می‌کنند.

خوشبختانه داوران این بخش از فعالان کار‌آفرینی و مدیران استارتاپ‌های موفق انتخاب شده‌اند. سؤالات داوران در مدت‌زمان اندک بخش پرسش از ارائه‌دهندگان، تسلط آن‌ها به چالش‌های پیش روی استارتاپ‌ها را نشان می‌دهد. پرسش از ایده‌ها، مدل‌های کسب درآمد، تعداد کاربران و نحوه بازاریابی بخش مهمی از سؤالات داوران این بخش را به خود اختصاص داده است. یکی از ایرادات وارد به این بخش، هم‌وزن نبودن سابقه‌ی استارتاپ‌های شرکت‌کننده در مسابقه است؛ به‌طوری که رقابت یک استارتاپ با عمر ۳ ساله و پشتوانه‌ی مالی بالا با یک استارتاپ نوپا کمی داوری را مشکل خواهد کرد.

الکام استارز

یکی دیگر از بخش‌های الکام استارز امسال به دریافت مشاوره و جلسات استارتاپ‌ها با منتورها (مربیان و افراد باتجربه حوزه کسب‌وکار) اختصاص دارد. در این برنامه‌ی ارائه‌ ایده و دریافت منتورینگ که استارتاپ نیترو نام دارد در هر نوبت ۶ تیم استارتاپی در مدت ۱۰ دقیقه با فعالان و صاحب‌نظران کارآفرینی گفت‌وگو می‌کنند.

بازدید وزیر از الکام استارز

بخش مهم دیگر الکام استارز،‌ ارائه‌های ویژه‌ آن است؛ استارتاپ‌های علاقه‌مند به جذب سرمایه‌گذار با ثبت‌نام در این بخش شانس خود برای گفت‌وگو و ارائه‌ی طرح‌ برای سرمایه‌گذاران را امتحان می‌کنند. هر یک از استارتاپ‌ها در این بخش تنها ۷ دقیقه برای ارائه‌ی خود فرصت دارند. خوشبختانه فعالیت چنین بخشی در الکامپ امسال به قوی‌تر شدن هر چه بیشتر ارتباط بین ایده و درآمدزایی کمک می‌کند. محمود واعظی در حاشیه‌ی بازدید خود از نمایشگاه الکامپ امسال و سالن الکام استارز بازدیدی نیز از بخش ارائه‌ی ویژه‌ی استارتاپ‌ها داشت.

وزیر در جمع استارتاپ‌ها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در سالن الکام استارز، علاوه بر بازدید از چندین غرفه در جمع استارتاپ‌های نوپا صحبت کرد؛ به اعتقاد واعظی، گرچه ممکن است در کوتاه‌مدت هزینه‌هایی که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای صرف استارتاپ‌ها می‌کند، برای آن ضررده باشند؛ اما در طولانی‌مدت، هزاران برابر برای کشور سود خواهند داشت. واعظی با وظیفه دانستن حمایت از استارتاپ‌ها، شادمانی خود از چنین محفل‌هایی را اعلام کرد.

شاید بتوان الکام استار را بزرگ‌ترین گردهمایی استارتاپ‌‌های خاورمیانه دانست، جوانانی مشتاق با امید جذب سرمایه و توجه عمومی به فعالیت‌های خود در این گردهمایی چهارروزه شرکت کرده‌اند. در پایان باید گفت الکام استارز همچنان نیازمند توجه مسئولین و ارتقاء کیفیت است؛ با این حال نمی‌توان از ارتقاء سطح برگزاری این گردهمایی چشم‌پوشی کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۴۳
آرمین طاهری

دژ فنسترله (Fenestrelle Fortress) در ایتالیا، آنقدر عظیم است که دیوار بزرگ آلپ نامیده می‌شود.

اگر آنقدر خوش‌شانس هستید که تعطیلاتتان را در کوهستان آلپ ایتالیا می‌گذرانید، سری هم به تورین بزنید و از معماری و غذاهای خوشمزه‌اش لذت ببرید. اگر ماجراجوتر هم هستید به سراغ اسکی در روستای «سستریر» (Sestriere) بروید. حالا وقتش رسیده که ۲۵۰۰ پله‌ی دژ‌ی فنسترله را بالا بروید! به ما اطمینان کنید، پشیمان نخواهید شد.  

دژ فنسترله

ویکتور آمادئوس دوم، یک دوک بود که در مراقبت از خود مهارت بالایی داشت. به گفته‌ی اسمیتسونیان، وی رهبر خاندانی بود که طولانی‌ترین سلطنت را در اروپا داشتند ( شروع سلطنتشان از سال ۱۰۰۳ بود).

یکی از دلایل این موفقیت، ساخت یک بنای دفاعی بود که از آن وقت «دیوار بزرگ آلپ» نامیده شده است. 

دژ‌ فنسترله در کوه پینایا در پارک ملی «اورسیرا روچاوره» (Orsiera Rocciavrè)  واقع شده و ۱۳۰ هکتار وسعت دارد. این دژ یکی از بزرگترین سازه‌های مستحکم در اروپاست و شامل مجموعه‌ای از سه قلعه‌ی بزرگ، به علاوه‌ی حصارهای محافظ، باروها، توپخانه‌ها، سربازخانه‌ها، انبارهای باروت، انبارهای کالا، آشپزخانه‌ها، عمارت فرماندار، محوطه‌ی رژه و کلیسا می‌شود.

دیوار بزرگ آلپ

این دژ برای محافظت از دره‌ی کیزونه (در نزدیکی سستریر) ساخته شده بود، اما زندانیان عالیرتبه هم در آن نگهداری می‌شدند؛ کسانی مثل افسران نظامی، نجیب‌زادگان و روحانیونی که جریانات سیاسی سرنوشتشان را دگرگون کرده بود. در قرن ۱۹مجله‌ی کاتولیک «رمبلر»، فنرسترله را «سیبری ایتالیا» نامید.


شاید فیلم «مردی با نقاب آهنین» که در سال ۱۹۹۸ با بازی لئوناردو دی‌کاپریو ساخته شده را دیده‌ باشید. این فیلم برگرفته از یک داستان واقعی است. شخصیت اصلی بین سالهای ۱۶۶۹ تا ۱۶۸۱ در دژ زندانی بود. افسانه‌ها می‌گویند که این زندانی توسط دارتانیان و سه تفنگدار محافظت می‌شد.

اما عمده‌ی شهرت فنسترله مربوط به چه چیزیست؟ این دژ بیشترین تعداد پله‌های سرپوشیده در اروپا را دارد؛ ۲۵۰۰ پله‌ی عظیم که اغلب مسیر سطلنتی نامیده می‌شوند. اما مطمئناً دیگران بعد از پله‌ی ۲۰۳۲میلادی آن را چیز دیگری می‌نامند!

قلعه فنسترله ایتالیا

اگر می‌خواهید با تاریخ پرماجرای فنسترله آشنا شوید، می‌توانید در تور دوچرخه‌ی دژ ثبت‌نام کنید. اما بهتر است زمان زیادی را به آن اختصاص دهید. تور کامل هشت ساعت طول می‌کشد. کنت بنسون، راهنمای تور، می‌گوید:

شما ارتفاعی معادل دو برج ایفل را بالا می‌روید. (بهتر است با خودتان کفش کوهنوردی راحت همراه داشته باشید).

بنسون اصرار دارد که اگر حتی از دیوار بزرگ آلپ بازدید نمی‌کنید، اما حتماً این جواهر پنهان را در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید:

امکان ندارد که از دژ بازدید کنید و روی شما تأثیر عمیقی نگذارد. این تأثیر ممکن است یا به دلیل تاریخچه‌ی آن و یا حجم کاری باشد که برای ساختش انجام شده است.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۴۱
آرمین طاهری

۲۰ تصویر برگزیده ثبت‌ شده توسط پهپادها

یکی از کاربردهای اصلی پهپادها عکسبرداری و فیلمبرداری است. در این مقاله تصاویر برگزیده‌ی ثبت‌شده توسط پهپادها را مشاهده می‌کنیم.

در طی چند سال گذشته قیمت پهپادها کاهش چشمگیری داشته و کاربرد این فناوری نیز روزبه‌روز در حال افزایش است. در گذشته، اغلب از پهپادها برای اهداف نظامی استفاده می‌شده، اما اکنون این محصولات در اندازه‌های مختلف و قیمت‌های متفاوت در اختیار علاقه‌مندان به عکاسی و فیلمبرداری هوایی قرار دارند.

هرچند طراحی‌های اولیه‌ی پهپادها در ابتدا بسیار ساده بوده است، اما پهپادهای جدید به دوربین‌های پیشرفته و فناوری‌های جدیدی مجهز شده‌اند که قابلیت عملیاتی آن‌ها را بسیار افزایش داده است. این پیشرفت و توجه روز افزون به پهپادها و تصویر برداری هوایی، حوزه‌ی جدیدی در زمینه‌ی عکسبرداری ایجاد کرده است. برخی از پهپادها کوچک هستند و قابلیت‌های عملیاتی زیادی ندارند و از آن‌ها در محیط‌های بسته استفاده می‌شود. پهپادهای قویتری نیز وجود دارند که برای تصویر برداری در محیط‌های باز و حتی در شرایط سخت مانند آب و هوای نامطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. پهپادها معمولا تجربه‌ی لذت بخشی از عکاسی و فیلمبرداری هوایی برای کاربران رقم می‌زنند. اگر شما نیز در از این محصولات در طبیعت و محیط‌های باز استفاده کرده باشید قطعا با این تجربه آشنایی دارید. اکنون ۲۰ تصویر  برگزیده از تصاویر ثبت‌شده توسط پهپادها را از سرتاسر جهان را با یکدیگر تماشا می‌کنیم.

۱) توکیو، ژاپن

عکس از: Dan116

tokyo

۲) دشت‌های تولیپ، هلند

عکس از: Andres

tulip, netherlands

۳) کوه اولومانا، هاوایی آمریکا

عکس از: JimmyWilkinson

olomana, Hawaii

۴) آبشار سلیالاندفوس، ایسلند

عکس از: Alex Mimo

Seljalandsfoss, Iceland

۵) بیابان اَل هیشمن، عمان

عکس از: Altoqi

Al hishman, Oman

۶) دره‌ی مقدس، پرو

عکس از: Doudo

sacred valley, Peru

۷) مون سن میشل، فرانسه

عکس از: WanaiiFilms

Mont Saint-Michel, France

۸) مون سن میشل، فرانسه

عکس از: Technivue

Mont Saint-Michel

۹) کالاباکا، یونان

عکس از: VisualFly

Kalabaka

۱۰) کاراکاس، ونزوئلا

عکس از: VectorDragonfly

Caracas, Venezuela

۱۱) بیابان تاتاکوئا، کلمبیا

عکس از: Raggafran

Tatacoa Desert

۱۲) آتشفشان ارتا آله، اتیوپی

عکس از: Methana

Erta Ale, Ethiopia

۱۳) دریاچه صورتی، استرالیا

عکس از: Jerrd.tdd

Pink Lake, Western Australia

۱۴) سیگیرییا، سری‌لانکا

عکس از: Jcourtial

Sigiriya, Sri Lanka

۱۵) دبی، امارات متحده عربی

عکس از: Bachrim

Dubai, UAE

۱۶) ایسلند

عکس از: Roman Pohl

Northwest Iceland

۱۷) اوماراما، نیوزیلند

عکس از: Grant

Omarama, New Zealand

۱۸) تاسیلاک، گرینلند

عکس از: Inuk

Tasiilaq, Greenland

۱۹) دره‌ی مرگ، کالیفرنیا

عکس از: Frank Molnar

Death Valley, California

۲۰) پورتلند، اورگن

عکس از: Clifford Paguio

Portland, Oregon

آیا شما تاکنون با استفاده از پهپاد عکسبرداری و فیلمبرداری کرده‌اید؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۴۷
آرمین طاهری